For mindre enn seks måneder siden strålte eieren av Asias største lavpris­­-flyselskap Tony Fernandes (50) etter at han hadde bestilt seg 50 nye langdistansefly fra Airbus-fabrikken.

Flydirektøren, som måtte ut med 90 milliarder kroner for ordren, la ikke skjul på at dette var en drøm som gikk i oppfyllelse.

BAKGRUNN: Utfordrer Kjos til Bankok

- Dette er fantastisk. For meg er denne avtalen en drøm som er blitt virkelighet, uttalte han da og opplyste om at han vil gi Norwegian-direktør Bjørn Kjos konkurranse i fremtiden.

Nå, i årets aller siste uke, opplever Fernandes derimot «sitt største mareritt».

155 passasjerer, fem kabinansatte og to kapteiner forsvant sporløst med AirAsia-Indonesia flight QZ8501 som ble borte fra radaren søndag.

Hendelsen ble bekreftet på flyselskapets Facebook-side 28. desember klokken 19.41. Knapt et døgn etter det som anses som en ulykke, er flyet antatt sunket til bunnen av Jakartahavet i Indonesia.

 

Krisekommunikasjon

Årsaken til hendelsen er foreløpig ikke kjent, men det har vært kraftig uvær i området den siste uken og piloten fløy høyere enn hva som er vanlig. Det var torden over området da flyet forsvant, ifølge indonesiske meteorologer.

«Takk for alle omtanke og bønner. Vi må holde oss sterke», sa hovedeier Tony Fernandes på Twitter da det ble bekreftet at flyet hadde forsvunnet.

Fire timer etter at flyet var bekreftet forsvunnet var Fernandes på vei til Surabaya. Selskapet endret fargene på logoer på sosiale medier og nettstedene fra selskapets karakteristiske knallrød til gråtoner og sort. Illustrasjonsbilder av glade reisende ble tatt ned.

Malaysia Airlines fikk kraftig kritikk da det gikk mange dager før markedsavdelingen stoppet kampanjer etter at et fly forsvant sporløst på vei til Beijing i mars.

Air Asia kommuniserte gjennom dagen via Twitter, Facebook og Instagram i tillegg til korte oppdateringer til journalister på epost idet redningsaksjonen startet søndag kveld.

– Det gjør meg trist å høre om det savnede flyet. Mine tanker er hos passasjerene og deres familier, skrev Singapores statsminister, Lee Hsien Loong, på Twitter.

Sender tanker

Også Flyselskapene Norwegian og SAS har uttykket medfølelse på sosiale medier.

Søndag la Norwegian ut denne meldingen på sin Twitter-konto:

Flyselskapet SAS retweetet meldingen fra Singapore Airlines:

 

LES OGSÅ: Norwegian vant over flypassasjer i retten

Tviler seg frem til vinnerne

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.