Et av temaene som Telenor brukte mye tid på under sin kapitalmarkedsdag torsdag var mobilt bredbånd

Flere av Telenor-lederne som fikk taletid denne dagen trakk frem eksempler på hvordan mobilt bredbånd vil være vel så viktig som veksten i taleabonnement globalt.

– Internett og bredbånd vil være en ny omsetningsdriver for Telenor, sa Oddvar Hesjedal, direktør for Telenors globale bredbåndssatsning.

– Det er ikke slutt når alle har fått mobilen i lomma. Det er da moroa begynner. Vi tror det er en fremtid i mobilt bredbånd, sa Telenor-sjef Jon Fredik Baksaas i sin innledning.

Nett på mobilen
Telenor-lederne forklarte hvordan flere av de mindre utviklede markedene Telenor er inne i kan få nytte av bredbånd gjennom å hoppe over et steg i utviklingen, nemlig gå rett på mobilt bredbånd.

– Det er lav bredbåndspenetrasjon i mange av landene Telenor er i. Det mener vi skaper et enormt potensiale, sier Baksaas.

For mange innbyggere i vekstmarkedene vil det første møtet med internett være på mobilen. Det spås blant annet fra Nokias side at flere vil bruke internett på mobilen enn på pc-er globalt innen få år.

Telenor viser til at de i dag "når over 90 prosent av innbyggerne i sine markeder med 3G og / eller Edge" i mobilnettet. Unntakene er Pakistan og Bangladesh hvor dekningen er henholdsvis 50 og 86 prosent av befolkningen.

Mobilteknologi løsningen
Tilsvarende dekker fast bredbånd i vekstmarkedene gjerne under 20 prosent av befolkningen. Dette gapet har Telenor tenkt å fylle. De tror at mobilteknologi i seg selv vil bidra til vekst i bredbånd.

– For å få bredbåndsmarkedet til å vokse i flere av disse landene land må vi inn på mobilt bredbåndsarenaen og benytte den type teknologi, sa Hesjedal.

Mer moro
Telenor har fått et solid fotfeste på mobiltelefoni internasjonalt, og spesielt i Russland og Asia.

Les også: Telenor ikke mette

Nå er Telenor klare til å utnytte bredbånd som neste store inntektsåre.

– Det store spørsmålet nå er er hvor stor denne veksten vil bli, og hvor langt inn i markedet for bredbåndsabonnement vi vil komme de neste årene. Vi tror vi er svært godt posisjonert for bredbåndsvekst i landene vi er i, sa Hesjedal, og pekte på flere faktorer:

* Telenor har 150 millioner abonnenter i disse landene
* Telenor og Telenors datterselskaper her er sterke merkevarer.
* Infrastrukturen er god
* Kan dra nytte av kompetanse bygget opp i Norden.

Tilpasset deg
Hesjedal fortalte også at Telenor tror bruken av bredbånd er i ferd med å endres.

– Vi ser at det vil skje en endring mot personlig bredbånd, i motsetning til å være knyttet til hushold og bedrifter somi dag. Bredbånd blir et personlig verktøy, og utformes med mer fokus på individet, sier Hesjedal.

 


Dagens it er på Telenors kapitalmarkedsdag på Fornebu i dag og bringer fortløpende nyheter derfra.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.