Jernbaneverket har i to år utredet mulighetene for å bygge høyhastighetsbaner i Sør- Norge. Hovedkonklusjonen er at det er fullt mulig å bygge høyhastighetsbaner i Norge.

Bedriftsøkonomien, hvis man holder investeringene utenfor, er imidlertid positiv for alle strekninger utenom Bergen-Haugesund-Stavanger, skriver Jernbaneverket i en pressemelding.

Høye utbyggingskostnader
Jernbaneverket har sett på seks forskjellige strekningerr, og mener at ingen av disse vil være samfunnsøkonomisk lønnsomme.

Utbyggingskostnadene er betydelige for alle alternativene, og varierer i stor grad med hvor høy andel tunneler de forskjellige strekningene har.

Mindre utslipp
Høyhastighetsbaner fører til redusert utslipp av CO2 etter at banene er satt i drift. Antall år før man oppnår CO2 utslippsbalanse varierer i stor grad med tunnelandelen på de forskjellige strekningene.

Dette er strekningene som er undersøkt:

- Oslo-Bergen

- Oslo-Trondheim

- Oslo-Kristiansand-Stavanger

- Oslo-Göteborg

- Oslo-Stockholm

- Bergen-Haugesund-Stavanger i kombinasjon med 1 og 3(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.