Stor økonomisk usikkerhet i Europa og tøff konkurransesituasjon i luftfartsmarkedet gjør at flyselskapene må presse enhetskostnadene ytterligere ned for å tjene penger. Dét er nesten umulig å få til med en gammel flyflåte, påpeker Bjørn Kjos.

- Hvis man har gamle fly med disse drivstoffprisene... Vi må nok forvente at flere flyselskaper forsvinner. Gamle fly og høy oljepris er en dødelig cocktail, sier Kjos. Selv er Norwegian i full gang med å fase inn flere fabrikknye fly, 13 Boeing 737-800 i 2012 og 14 i 2013. Det åpner for nye vekstmuligheter utenfor Skandinavia.

Og hadde det vært opp til Kjos, skulle flyproduksjonen gått enda kjappere.

- Vi ser en europeisering og globalisering i flyverdenen - og den må vi gå etter, sier Norwegian-sjefen, som nå har besluttet å etablere ny base i London (Gatwick) og Alicante i Spania.

- Vi mener selv at vi ikke vil ha noen problemer med å konkurrere med de andre flyselskapene som flyr disse stedene, bemerker Kjos.

Fra basen i London vil Norwegian i første omgang fly til en rekke destinasjoner rundt Middelhavet. De første flyvningene er planlagt å starte fra sommerprogrammet 2013. Piloter og kabinpersonale vil bli rekruttert lokalt i London.

Lavprisflyselskapet leverte i dag sitt beste kvartalsresultat noensinne - uten at markedet tok bølgen av den grunn. For analytikerne hadde forventet enda bedre tall.

Les mer: Norwegian tar av

Posisjonerer seg
- Er London-basen et skritt i retning av å posisjonere seg i forhold til langdistanserutene Norwegian skal etablere neste år?

- London er en stor destinasjon på long haul og åpner gode muligheter for oss, så jeg vil ikke utelukke på det på sikt. Men i første rekke handler det om å posisjonere Norwegian for den fremtidige konkurransen innad i Europa, sier Bjørn Kjos til DN.no.

company:nas

Han anslår at flighter til og fra London Gatwick vil øke med 70 prosent og at flightene til og fra Spania vil øke med 60 prosent. Antall Norwegian-flighter til og fra de to nye basene vil øke kraftig i løpet av 2013.

- Vi starter med tre fly fra Gatwick og øker til fire. Det er en gjennomtenkt strategi at vi nå oppretter flere baser ute i Europa. Dette gir oss et mer dekkende rutemønster, sier Bjørn Kjos.

Langdistanseplaner rett rundt hjørnet
I dag røpet Bjørn Kjos at Norwegian vil presentere sine langdistanseplaner en av de nærmeste dagene. Han opplyste at det første 787-8 Dreamliner-flyet vil bli levert i midten av april neste år.

- Det jeg kan si nå er at Boeing er "on time" med leveransene, sier Kjos.

Les også: Norwegian åpner base på Kanariøyene

Sier nei til bonuspoeng på norske flyruter

- Jeg tror faktisk ikke Norwegian har det så dumt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.