Goldman Sachs-direktør Greg Smith går onsdag av i protest mot forretningsbankens grådighetskultur - og han smeller igjen døren med et brak.

I et skarpt debattinnlegg i New York Times fillerister han sin tidligere arbeidsgiver, som han mener ikke lenger forsøker å tjene kundenes interesser, bare å suge så mye penger ut av dem som overhodet mulig, gjerne ved å selge dem produkter de ikke burde kjøpe.

«Miljøet er nå så giftig og destruktivt som jeg noen gang har sett det», skriver Smith, som inntil i dag ledet derivatvirksomheten i Europa, Midtøsten og Asia.

- Jeg blir syk
Eks-direktøren beskriver salgsmøter der Goldman Sachs’ medarbeidere ikke vier «ett minutt» til å forstå hvordan de best kan hjelpe kundene.

«Det handler kun om hvordan vi kan tjene mest penger på dem. Hvis du var et romvesen fra mars og deltok på disse møtene, ville du trodd at en klients suksess eller fremgang ikke var en del av tankeprosessen overhodet», skriver Smith.

«Jeg blir syk av hvor ufølsomt folk snakker om hvordan de lurer klientene».

Smith hevder også at han de siste 12 månedene har sett fem forskjellige direktører kalle kundene «dukker» i interne e-poster.

Hvordan stige i Goldman Sachs-gradene
Han hevder det bare er evnen til å tjene penger på klientene som gir avansement i hierarkiet, og nevner tre måter Goldman Sachs-ansatte kan gjøre seg bemerket:

* Overtale kunder til å kjøpe aksjer eller andre produkter som Goldman Sachs vil kvitte seg med – fordi selskapet ikke ser noe potensial for profitt i dem.

* Få kundene til å handle de produktene som bringer inn mest penger for Goldman Sachs – uavhengig av kundenes interesse.

* Kom deg i en stilling der du handler illikvide, ugjennomsiktige produkter som betegnes med et akronym på tre bokstaver.

Truer selskapets eksistens
Ifølge Smith har Goldman Sachs i de 12 årene han har jobbet for selskapet beveget seg bort fra en kultur han var stolt av og som verdsatte lagarbeid, integritet, ydmykhet og å gjøre det som var rett for kunden. Og han går langt i å legge ansvaret på dagens ledelse:

«Når historiebøkene om Goldman Sachs skal skrives, vil de kunne reflektere at den nåværende konsernsjefen, Lloyd C. Blankfein, og presidenten, Gary D. Cohn, mistet grepet om firmaets kultur på sin vakt».

Ifølge Smith truer dette kulturskiftet selskapets eksistens, all den tid kundenes tillit er alfa og omega.

«Jeg blir forbløffet over hvor lite toppledelsen forstår av denne grunnleggende sannheten: Dersom klienter ikke stoler på deg vil de til slutt ikke gjøre forretninger med deg lenger», advarer han.

Les mer:

Overraskende sterke tall fra Goldman Sachs

- Goldman Sachs styrer verden

Eks-Goldman Sachs-sjef pågrepet og siktet for innsidehandel (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.