Opera-sjef Jon von Tetzchner så ekstra velstelt og nyklippet ut der han smilte ivrig foran en velfylt sal. Mange hadde kommet for å høre hans budskap for årets tredje kvartal, og kanskje få litt julestemning etter en svært mørk november.

- Det er godt å avslutte resultatsesongen med et slikt selskap - et selskap som kan heve blikket litt og har all fokus på fremtiden, sier analytiker Espen Torgersen i Carnegie.

Han snakket nok på vegne av mange i salen, for det var uvant lystig stemning for å være en resultatpresentasjon i disse tider. Det er slett ikke tilfeldig.

Les om resultatene: Knalltall fra Opera

Opptur på alle fronter
I skrivende stund er Opera-aksjen opp 38 prosent hittil i år. Det er en fantastisk prestasjon på en børs der nesten alt har falt og gjennomsnittet er et fall på 54 prosent.

Suksessoppskriften har to hovedkomponenter. Opera er alene om å kunne levere mobilt internett på svært mange mobiltelefoner – og dette markedet er i ferd med å eksplodere.

- Internet er svært viktig. Folk burde ha mulighet til å gå på nett hvor son helst, sier Jon von Tetzchner.

Resultatet er at Opera kan kaste om seg med milliontall og vekstrater på opptil flere hundre prosent om dagen. Her er noen eksempler:

  • 110 millioner nedlastinger av Opera og Opera Mini fra selskapets hjemmeside i år.
  • 21 millioner aktive brukere av Opera mini.
  • 300 prosent vekst i mini-kundemassen – 400 prosent vekst i bruken.
  • 54 prosent vekst for pc-nettleseren på ett år – 20 prosent siste kvartal – etter at Google lanserte sin nettleser Chrome.
  • 53 prosent vekst i inntektene så langt i år.
  • Driftsresultat opp 180 prosent til 22,7 millioner siden samme kvartal ifjor.
  • Resultat før skatt opp 476 prosent - godt hjulpet av valutagevinst på 17,6 millioner kroner.

Får tøffere konkurranse
- Opera er et svært innovativt og fremtidsrettet selskap og har levert økende substans, sier Torgersen.

Han advarer likevel om at selskapet slett ikke kan lene seg tilbake og slappe av, for veksten bygger på en god posisjon i et marked som eksploderer. Stadig flere bruker mobilt internett, og det vekker interesse.

- Vi skal ikke glemme at det er globale aktører som kommer sterkere inn i dette markedet. Opera er godt posisjonert, men får hardere konkurranse, sier Torgersen, som nevner Google som eksempel på aktører med interesse for mobilt internett.

Bygger opp når andre kutter
Opera planlegger da heller ikke å hvile på laurbærene. Fra utgangen av tredje kvartal til slutten av året planlegger de å øke bemanningen fra 579 til 620 ansatte. Det er en økning på syv prosent i et kvartal der de fleste andre tenker på kutt.

- Det er aggressivt, bekrefter kommunikasjonssjef Tor Odland.

Von Tetzchner forteller at Opera trenger folkene.

- Vi merker oss at det er mange som kutter. Vår reelle utfordring er at det er stor interesse fra kunder, men vi har aldri hatt for mye ressurser. Vi må alltid gjøre vanskelige valg og si nei til partnere, sier han.

Fall i mobilsalget
Neste år har Nokia spådd at mobilsalget for første gang vil falle på globalt plan. Det bekymrer ikke Opera.

- Enten det er 1,1 eller 1,2 milliarder mobiler som selges er det fortsatt veldig mange som ikke har våre nettlesere. Det er bare en brøkdel som selges med skikkelig nettleser, kanskje ti-femten prosent. 85 prosent av mobilene har ingenting eller bare wap-nettleser, sier han.

På mobilt internett har Opera en god markedsandel globalt, men på pc er de fremdeles små i forhold til Microsofts Internet Explorer og Firefox. I enkelte markeder har de likevel fått kraftige gjennombrudd. I Russland er selskapet oppe i en markedsandel på 25 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.