Oppdatert artikkel.

Analysesjef i Orion Securities , Stig Myrseth, tror Mamuts bud på Active 24 er fremprovosert av Active 24s distribusjonsavtale med Mamuts konkurrent 24sevenoffice.

Begge selskapene tørster etter å bli leverandør av kontor- og foretningssystemer til Active 24s 240.000 kunder. 24sevenoffice tok første stikk da de signerte kontrakt med Acive24 i januar, men nå har Eilert Hanoa slått tilbake med full kraft. Mamut kjøpte seg først opp til aksjemajoritet på 25 prosent , og i dag meldte selskapet at de legger inn frivillig bud på resten av aksjene i Active 24 .

- Mamut er redd for å bli akterutseilt. De ser nok også at webbaserte løsninger er fremtiden, sier Myrseth til Dagensit.no.

Mamut har i dag ingen webbaserte løsninger i sin portefølje.

- Blant annet gjennom distribusjonsavtalen med Active 24 var 24sevenoffice i ferd med å bli en virkelig sterk konkurrent til Mamut. Det fikk nok Hanoa til å handle, tror Myrseth.

Tilfeldig timing
Mamut-sjef Eilert Hanoa sier til Dagensit.no at Mamut har fulgt Active 24 i flere år, og at kjøpstimingen er mer tilfeldig i forhold til 24sevenoffice.

- Det som skilller situasjonen nå fra før er at vi nå hadde mulighet til å sikre oss 25 prosent av aksjene fra de største aksjonærene. Det har vi ikke hatt mulighet til før, sier Hanoa.

- Ingenting av verdien i Active 24 er knyttet opp mot avtalen med 24sevenoffice, sier Mamut-sjefen.

- Men i hvilken grad handler kjøpet om å hindre 24sevenoffice i å få tilgang til en viktig distribusjonskanal?

- Active 24 er en viktig distribusjonskanal, ja, sier Hanoa.

Administerende direktør i 24sevenoffice Stian Rustad tar Mamuts bud først og fremst som en bekreftelse på at nettbaserte løsninger er det riktige.

- Og det har jo ikke Mamut, sier Rustad. Han vil ikke spekulere i om deres avtale med Active 24 har bidratt til Mamuts handletur.

- Om det er for å få noe av oppsiden i den avtalen, eller for å stoppe den, vet jeg ikke. Det blir bare spekulasjoner, sier Rustad til Dagensit.no.

Hanoa sier til Dagensit.no at alle Active 24s avtaler skal gjennomgås etter kjøpet, og kun lønnsomme avtaler videreføres.

Finansdirektør i Active 24, Thomas Christensen, vil ikke kommentere i hvilken grad avtalen med 24sevenoffice kan ha noe med budet fra Mamut å gjøre.

Stor kundemasse
Orion-analytiker Myrseth innrømmer at han ble litt overrasket da Mamut la inn bud på Active 24.

- Det er i utgangspunktet litt vanskelig å se hva et erp- selskap som Mamut skal med et selskap som Active 24. Men dersom Mamut bestemmer seg for å satse på nettbaserte løsninger har de nå skaffet seg en fantastisk distribusjonskanal, sier Myrseth.

Active 24 har 240.000 kunder, mellom 100.000 og 130.000 av disse er bedriftskunder. Active 35 er også etablert i flere europeiske land enn noen annen tilsvarende aktør.

- Dersom Mamut bestemmer seg for å satse webbasert, tror jeg nok de får det til om ikke så lang tid, sier Myrseth.

God pris
Orion Securities har i lang tid ment at Active24 aksjen er lavt priset.

- Jeg tror nok Mamut var litt opprtunistiske med dette budet. De så at Active er lavt vurdert, og at det er liten nedside forbundet med å kjøpe aksjen, sier Myrseth. Han mener Active allerede har vist seg å være en god investering for Mamut.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.