I morgentimene torsdag ble det kjent at bredbånds-telefoniselskapet Telio kjøper NextGenTel, som forlater mobilsøstrene Chess og NetCom under paraplyen til den svenske telegiganten TeliaSonera.

Kjøpesummen er langt lavere enn hva tidligere har versert som prislapp for det Bergens-baserte bredbåndsselskapet.

Prisen er 601 millioner kroner på gjeldfrisbasis og inkludert en kontantbeholdning på 30 millioner kroner.

- Lavt priset
Telios-sjef Eirik Lunde mener anslagene har ligget «veldig mye høyere», og viser til at svenske medier tidligere har anslått verdien til 1-1,5 milliarder svenske kroner.

- Vi er fornøyd med prisen og vi mener det er et godt kjøp, sier Lunde til DN.no.

Allerede i mai ble det gjennom den svenske avisen Dagens Industri kjent at Teliasonera planla å kvitte seg med det norske bredbåndsselskapet. Det ble ansett at svenske privat equity-selskaper kunne være potensielle kjøpere.

Les også: Vil kvitte seg med Nextgentel

- Jobbet dag og natt
Telio har jobbet med kjøpet av NextGenTel over de siste tre månedene, men Lunde vil ikke uttale seg om det har vært en budprosess med flere aktører.

- De siste dagene har det jo gått dag og natt og det er da forhandlingene står på, sier han.

Basert på regnskapstallene for 2011 vil et sammenslått Telio-NextGenTel ha en omsetning på omkring 1,3 milliarder kroner, med et samlet resultat før engangskostnader, ned- og avskrivninger, skatt og renter (ebitda) på 275 millioner kroner.

Milliardtap
TeliaSonera mener at NextGenTel ikke er den passende plattformen for å lykkes i konkurransen i det norske bredbåndsmarkedet.

TeliaSonera kjøpte selskapet i 2006 og betalte da rundt 1,9 milliarder norske kroner, ifølge NTB. Svenskene må dermed notere et solid tap i regnskapet etter det norske engasjementet

Telio ser imidlertid NextGenTel som en stor mulighet, som vil øke omsetningen «betydelig».

- Dette reposisjonerer Telio fra å være en bredbåndstelefonileverandør til husholdninger og bedrifter, til å få en helt annen posisjon med bredbåndtilgang til et stort antall private husholdninger og et større antall bedrifter. Vi bredder også produktspekteret betydelig og skaper kryss- og oppsalgsmuligheter på tvers av de forskjellige tjenestetilbudene som selskapene har, sier Lunde.

Gulrot
Han legger heller ikke skjul på at gulroten ligger i effektiviseringsgevinstene, men ønsker ikke tallfeste disse. Innledningsvis vil selskapene også bli drevet i sin eksisterende form, ifølge ham.

- På sikt vil det nødvendigvis være interessant å se disse selskapene mer sammen. NextGenTel har vært drevet under et TeliaSonera eierskap og nå er det vi som da tar over, og ser at i et modent marked som dette selskapet opererer i, så er det andre måter å drive selskapet på enn det har vært gjort tidligere, herunder effektivisere, drift, mindre investeringer og være mer direkte i salg og markedsføring, sier Telio-toppen.

- Hvor store gevinster håper dere å oppnå på dette?

- Det eneste jeg kan si om det er at det er årsaken til at vi kjøper dette selskapet. Selskapet har en omsetning på rundt 900 millioner kroner, et dekningsbidrag på omkring 50 prosent, og det tjener nesten ingen penger. Vi har selvsagt våre konkrete planer men i og med at vi er notert selskap så kan ikke vi gå i detaljer, sier Lunde.

Vil gjenta Telio-formel
Han går deretter i salgspitch;

- Telio har de siste årene tjente mye penger og er et svært, svært lønnsomt selskap, som ha betalt ut nærmere 300 millioner kroner tilbake til aksjonærene de siste tre årene. Selskapet tapte 20 millioner kroner i 2006, og fire år etterpå tjente selskapet 90 millioner kroner. Og det var effektivisering. Da er litt av nøkkelen til dette nye å gjøre det samme, sier han.

- Hva gjorde dere konkret?

- Vi reduserte varekost, optimaliserte alle mulige elementer og drivere innen varekost, reduserte kostnader, og var mye mer tydelig på hvor vi satt inn ressursene. Utenom det økte lønnsomheten til de grader som vi gjorde, sier han.

Bedring først i 2014
På en presentasjon torsdag uttaler finansdirektør Tom Nøttveit iTelio at det ikke kan ventes store resultatendringer for Nextgentel i 2013, men betydelig bedring etter dette, ifølge TDN Finans.

- I 2013 skal man ikke vente store endringer, men etter det vil det være på de nivåene du snakker om, sier han på spørsmål fra en analytiker som mente selskapet burde kunne levere en kontantstrøm på 70-80 millioner kroner for å forsvare kjøpet.

NextGenTel er den nest største bredbåndleverandøren i Norge, med rundt 230.000 kunder. Selskapet har rundt 250 medarbeidere og har hovedkontor i Bergen, samt avdelingskontorer i Oslo og Trondheim.

NextGenTel hadde en omsetning på 693 millioner kroner i årets første ni måneder.

Markedet sender Telio-aksjen ned 3,08 prosent til 25,20 kroner etter først ha reagerte opp på nyheten.

Les også:
Telio snur ned på Børsen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.