- Jeg er stolt og takknemlig for all jobben de ansatte har lagt ned. Vi har turt å gå andre veier og satse på kombinasjonen bredt utvalg, god service og lav pris, sier kjededirektør for Norge Anders Fjeld i XXL til DN.no.

XXL konkurrerte om Handelsprisen med kleskjeden Dressmann, sportsutstyrsprodusenten Norrøna, kjøkkenutstyrsbutiikkene Kitch`n og dagligvarekjeden Kiwi.

- Konkurransen var tøff, men selskapet har slått knockout på sine norske sportsutstyrskonkurrenter, sa Virke-direktør Vibeke Hammer Madsen da prisen ble delt ut.

Historien til XXL preges av stor vekst og lønnsomhet, og sportskjempen startet opp med butikken i Naf-huset i Oslo i 2001. I år regner XXL med å passere fem milliarder i omsetning i Norge, Sverige, Finland og gjennom netthandelen. I løpet av fem år håper styreleder og kjedeekspert Øivind Tidemandsen å kunne doble omsetningen, sa han nylig til DN.

Snuser på nye land

Nå jobber XXL-eierne med å børsnotere sportsutstyrskjempen, som i dag eies av oppkjøpsfondet EQT, Tidemandsen og ansatte. I morges ble det kjent at XXL prises til opp mot 8,7 milliarder kroner og at mer enn 40 prosent av selskapet er til salgs.

Les også: XXL prises til inntil 8,7 milliarder

– Vi snuser på nye land som Sveits, Østerrike og Tyskland, hvor det er fire årstider, vinteridretter og kjøpekraft, sa XXL-styreleder Øivind Tidemandsen nylig.

Mens sportsutstyrsbransjen i Norge har slitt med veksten de siste årene, drar XXL fra konkurrentene. Bransjen økte omsetningen med 2,5 prosent i første halvår i år, mens XXL-konsernet vokste med hele 32,3 prosent.

- Imponerende lønnsomhet

Virke begrunner tildelingen slik:

"Vinneren av Handelsprisen 2014 går til en virksomhet som har bygget et svært veldrevet konsept, som målgruppen elsker. Kjeden omsetter for nær 3 milliarder kroner (i Norge, journ. anm.) og har 23 butikker i Norge, i tillegg til nettbutikk. De har også tatt konseptet sitt ut over landegrensene og etablert seg både i Sverige og Finland.

Vinneren er blant kjedene som vokser raskest og de har en imponerende lønnsomhet sammenlignet med andre aktører innen samme bransje. Selskapet har slått knock-out på sine norske konkurrenter og troner, med sine store butikker, tydelige avdelinger og brede vareutvalg, øverst i sitt segment på Norsk Kundebarometers liste for inneværende år. Kjeden ble også stemt helt til topps av Virkes medlemmer, blant de 50 nominerte kandidatene til årets Handelspris. I sum er vinneren et forbilde for andre handelsvirksomheter og en verdig vinner av Handelsprisen 2014".

Les også:

Trøim om forholdet til Fredriksen:  - Det er jo naturlig at vi fremdeles har kontakt

Fredriksen med storkjøp i Seadrill

Hun gir ham ingen salgsbonus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.