Airbus leverte 15 privatfly i 2010, og har per i dag ordrer på totalt 170 fly av denne typen.

De 15 flyene som ble levert ifjor hadde en listepris på over 1,5 milliarder dollar - og det setter ny rekord for private businessfly hos Airbus.

13 av flyene var av typen A318 Elites, Airbus Corporate Jetliners (ACJ) og A320 Prestiges, mens to var av typen VIP widebody A330/A340.

Ordrene og leveringene var både for kunder og operatører i Asia, Europa og Midtøsten, og flyene skal brukes både av private kunder og regjeringer.

Økende etterspørsel
- Akkurat som ruteflybusinessen vår, er også markedet for våre privatfly voksende over hele verden, sier Airbus-toppen John Leahy i en pressemelding.

Det siste året har flere og flere privatfly fra Airbus blitt brukt som VIP-charterfly. Over 15 A318 Elite-, Airbus ACJ- og A320 Prestige-fly er i dag tilgjengelig hos over ti operatører i USA, Asia, Europa og Midtøsten.

Disse Airbus-jetflyene kan frakte flere passasjerer enn tradisjonelle business-jetfly, og har også bedre plass i kabinen.

På vei opp i Norge
I 2008 begynte flere i Norges finanselite å kvitte seg med privatjet-ene sine. Det gikk ut over privatflyselskapet Sundt Air, som drifter privatflyene til mange av landets absolutt rikeste.

På det meste hadde Sundt Air 14 fly. I dag har selskapet 10 fly og får ett til i stallen i april. Dette skal settes i drift fra høsten av.

- Markedet falt dramatisk fra 2008 til 2009, da halverte vi salget vårt. Ifjor økte det igjen med 20 prosent, så det er på vei opp - men man kan vel si det slik at det har stabilisert seg i bånn. Det er ingen hurra-stemning i privatflybransjen, sier administrerende direktør Tor Bratli i Sundt Air til DN.no.

Sundt Air hadde 130 ansatte i 2008, i dag er det 83 ansatte igjen.

Tar på seg offentlige oppdrag
- Krisen er over, og når økonomien bedrer seg i næringslivet, vil også vi merke det. Men jeg tror ikke man bruker egenkapitalen sin på å kjøpe privatfly i dag, da leier man seg i stedet et fly. Mitt inntrykk er at de fleste bedrifter nå jobber for å bygge seg opp igjen - og da står ikke et privatfly øverst på listen, sier Bratli.

For å være sikre på å tjene penger, tar derfor Sundt Air også på seg offentlige oppdrag.

- Vi hiver oss ikke på alt, men vi tar på oss oppdrag vi kan tjene penger på - selv om det faller utenfor kjernevirksomheten vår. Det er tøffere konkurranse på kostnadssiden også, så vi må ha fokus på å kutte der vi kan og ikke bare tenke på inntjeningen, sier Bratli.

Les også: Finanskjendiser selger privatfly

Gjelstens elleville flykupp




(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.