Det har vært et trått år for Bjørn Kjos og Norwegian på Oslo Børs. De siste seks månedene er aksjekursen ned over 32 prosent. Nedgangen på 32 prosent gir et fall på over 3,1 milliarder kroner i flyeselskapets børsverdi.

- Det har ikke skjedd før, sier Kjos til DN.no.

Kjos er største aksjonær i selskapet. Han har selv måttet se at aksjeposten han eier i selskapet er blitt redusert med over 800 millioner kroner siden toppnoteringen i begynnelsen av juni i år.

- Hvordan er det å ha en formue som svinger så vanvittig mye?

- For meg personlig er det helt uproblematisk. Jeg er ikke bekymret for børssvingninger, jeg er ikke engang inne og ser på kursen daglig. Jeg ser på Norwegian og på hva vi gjør fremover, sier han.

- På børsen har det alltid gått opp og ned, og det trenger ikke han noe med Norwegian å gjøre en gang. Det kan for eksempel være noe som skjer i Asia, legger han til.

Norwegian-sjefen er «overhodet ikke» bekymret for kursutviklingen det siste halve året.

- Det er alltid leit at noen går inn på høyere kurs og taper penger, men for Norwegian er jeg ikke bekymret, sier han.

LES OGSÅ: Vil stanse Norwegians USA-plan

Mye Norwegian-trøbbel
Det har vært mye turbulens i Norwegian i år, med blant annet store forsinkelser på langdistansesatsingen og en konflikt med pilotene som holdt på å ende i streik.

Selskapet fikk i helgen refs av konkurrenten SAS, etter at Luftfartstilsynet ga Norwegian dispensasjon fra regelverket. Flyselskapet får leie inn irskregistrerte fly med asiatisk kabinpersonale lenger enn vanlig, fordi behandlingen av søknaden om en flylisens i Irland er forsinket. Denne gjelder til 1. april neste år.

- SAS er det eneste flyselskapet i Europa som får lov til å fly med fellesskandinavisk flylisens. Derfor må vi til Irland for å få de samme trafikkrettighetene som SAS. Regjeringen har sagt rett ut at «vi forskjellsbehandler selskapene». Om man forskjellsbehandler i et åpent marked, er det problematisk, sier Kjos

Norwegian-sjefen går ikke med på at dette har vært flyselskapets vanskeligste år.

- Nei, det vil jeg ikke si. Vi har fått til veldig mye; vi har blant annet fått nye baser og ansatt flere hundre piloter.

Norwegian forlenget samarbeidsavtalen med flyplassen Gatwick utenfor London.

- Vi ser at London virker, at det vi har trodd på materialiserer seg. Tvert imot er det veldig mye som har falt på plass i 2013.

Norwegian-aksjen steg 3,84 prosent på Oslo Børs onsdag.

LES OGSÅ:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.