Hvordan treffer man blink når man leter blant drøssevis av vintyper? Hvordan finner man vinen som blir en bestselger år etter år? Geir Eikeland i Excellars knakk koden og fant Doppio Passo, en vin som har vært å finne på topp 3-listen siden 2009, året etter lansering.

- Jeg tror ikke det er bare én vei til å lykkes, men jeg tror at det overordnet viktige er at man er bevisst hva man vil, sier Geir Eikeland.

- Jeg er tro mot ideen min, sier Eikeland.







Lønnsomt
Eikeland opprettet vinimport-selskapet Excellars i 2007, og allerede etter det første hele driftsåret kunne Eikeland som en av to eiere være med på å ta et utbytte på 5,2 millioner kroner. Det har blitt utbytte hvert år siden, og ifjor ble 51 prosent av selskapet solgt til Arcus. Eikeland kunne innkassere noen millioner for salget, men sitter fortsatt i førersetet i selskapet.

For Excellars har det også vært et lykketreff at Eikeland også satset på å utvikle egne vinmerker, og Doppio Passo har vært selskapets største suksess.







Siden 2008 har Doppio Passo hatt fast plass på topp tre på bestselgerlisten i Norge. Siden 2008 er det solgt 6. 141.890 liter av den (til og med utgangen av 2012).

2010 var vinen for første gang den mest solgte svakvinen i Norge, og vinen har holdt førsteplassen siden.

JP. Chenet Cabernet Syrah lå på første plass på bestselgerlisten da Doppio Passo ble lansert. I perioden de to vinene begge har vært på topp tre (2008-2012) har det blitt solgt 6.141.890 liter Doppio Passo og 5.223. 292 liter av JP. Chenet i Norge.


Kilde: Vinmonopolet.no





Flaks og nysgjerrighet
Eikeland mener at flaks også har en god del å si for om man lykkes eller ikke. Han snakker imidlertid ikke om "vinne på flakslodd-type flaks", men noe som peker i retning av det professor Øyvind Martinsen ved BI kaller taus kunnskap. Martinsen peker blant annet på at evnen til å se muligheter kan være noe som skiller dem som lykkes fra dem som ikke gjør det.

Les mer om dette her: Dette kjennetegner en vinner

- Jeg tror alle mennesker og bedriftsledere utsettes for flaks hele tiden, men noen er ikke mottagelige for det. Noen har flaks liggende foran seg på bordet, men de ser det ikke eller er omgitt av strukturer som gjør at de ikke kan gjøre nytte av den, sier Eikeland.

Han vet godt hva som har vært et av hans yrkesmessige lykketreff.

- Min største flaks var nok da jeg møtte produsenten av Doppio Passio. Jeg var egentlig ikke på utkikk etter denne type vin, men min interesse for å møte folk og min nysgjerrighet gjorde at jeg ble oppmerksom på den, forteller Eikeland.

Viktig å være nysgjerrig
Dermed har han presentert en annen av de egenskapene han mener har betydning for om man lykkes eller ikke.

- Det er viktig å være nysgjerrig. Når man møter på nye ting er det viktig at man har lyst til å utforske. Det gjør at det kan åpne seg store muligheter, sier Eikeland.

- Flaks, nysgjerrighet og lyst til å lære, sier Eikeland.

 

Han har selv ingen utdannelse innen vin, men er ifølge seg selv "veldig nysgjerrig.

Eikeland er operautdannet, og tenoren mener at det er visse trekk ved ham som spiller inn i både vin- og sang-karriern.

- Jeg tror det handler om følsomhet, at en åpner seg opp for nye inntrykk. Det handler også om å stole på egne følelser og å være nysgjerrig, sier Eikeland, og forklarer:

- Man spør seg selv: Hva kan jeg få til, hva kan jeg oppleve?, sier han.

Denne holdningen gjør også at Eikeland er villig til å satse.

- Man må tåle et tap. Jeg tror imidlertid at dersom man stiller seg selv spørsmålet "Hva er det verste som kan skje", oppdager man at det ikke er så ille. Det man kan vinne overskygger ofte det man kan tape, mener Eikeland.

Kommersiell, med vilje
Da Eikeland møtte produsenten av Doppio Passo oppdaget han en vin som hadde alle de elementene han mente nordmenn ville ha: farge, smak, duft, emballasje og den kom fra et populært område i Italia.

Da han satset på denne vinen, gjorde han noe som mange andre i norsk vinbransje ikke ville gjort.

- Norsk vinbransje er preget av en viss snobbisme. Kommersiell er det verste fy-ordet i bransjen, forteller Eikeland.

Slik er det ikke for ham.

- Da jeg etablerte Excellars i 2007 sa jeg at jeg skulle lage Norges mest kommersielle vinselskap. For meg betyr kommersiell bare at man har en vare andre vil betale for, derfor sier jeg kommersiell med stolthet, sier Eikeland.

- Jeg har aldri skammet meg over å selge viner som appellerer til mange mennesker, sier han.

Alle drar sammen
Eikeland driver et selskap med fire ansatte, og åtte innleide selgere. Som bedriftsleder mener han også at det er viktig å bruke mye tid på å forklare de ansatte hva idéen er.

- Det er viktig at vi alle drar i samme retning, forteller han.

- Satt på spissen, de er bedre med et velfungerende diktatur enn et ikke fungerende demokrati, sier Eikeland.

Slik må det være, det er han som sitter med ansvaret.

- Hvis det går galt har jeg bare meg selv å skylde på, sier han.

Les anmeldelse av Doppio Passo:

<b>Smakfullt på toppen </b> og De verste bestselgerne (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.