Orkla la fredag frem et resultat for andre kvartal der de største nyhetene var å finne i varesortimentet på vei ut av presentasjonslokalet.

Toppsjefen i børsens største konsumvareselskap innledet med å karakterisere utviklingen i kvartalet som stabil. Selskapet har klart å vokse omsetningen i de underliggende vekstmarkedene, men rammes av bortfall av kontraktsproduksjon og at påsken falt tidligere i år enn i fjor.

- Hovedbudskapet i dag er at Orkla rapporterer stabile resultater for sine konsumvarer i den nordiske regionen, sier Åge Korsvold.

Oppkjøpet av tann- og vaskekostselskapet Jordan overskygger imidlertid det meste i kvartalet. For 1,18 milliarder kroner tok industrikonglomeratet nemlig i juni det hittil første og største steget mot å bli et rendyrket merkevareselskap. Nå gjenstår kun myndighetenes godkjennelse før kjøpet er et faktum, ifølge Korsvold.

BAKGRUNN:
Orkla kjøper Jordan for 1,2 mrd
- Håper vi skal gjøre mer


- Vi regner med å sluttføre transaksjonen litt senere dette kvartalet, sier han.

Jordans tannhygiene- og husholdningsvirksomheten vil bli en del av Orkla eksisterende aktiviteter innen området, mens virksomheten innen eksternt hushold, herunder malingsutstyr, er ny for Orkla. Den vil nå bli støttet for ytterligere ekspansjon i internasjonale markeder.

Kjøper virksomhet i Finland og Polen
En sommerbrun Korsvold utstrålte sol og varme strender da han gikk igjennom hvordan Orkla planlegger å integrere Jordan i konsernet.

- Du kan da umulig hatt ferie i Norge med denfargen der?

- Joda, jeg har mine triks, sier en smilende Korsvold til DN.no.

Konsernsjefen må også ha hatt andre triks i ermet dette kvartalet. I det stille har Orka gjort ytterligere to nye merkevareoppkjøp, ifølge to internmeldinger:

  • Finske Boyfood Oy, som produserer og leverer sildeprodukter under merkenavnet BOY.
  • Polske Sonneveld, samt 80 prosent av distributøren Hol-Pol.

- Den sunneste og beste veksten
Korsvold peker på at det nettopp er slike oppkjøp som Orkla både vil og skal foreta seg, der selskapets egne ansatte i linjen bærer kjøpene frem fra idé til gjennomføring.

- Dette er den sunneste og beste kjøpte veksten der bedriftene kommer opp med disse relativt små oppkjøpene. Strategisk og organisk vekst er viktig, men med de markedene som vi er i så må vi supplere det med kjøp, sier toppsjefen til DN.no.

Han medgir også at strategien bidrar til at man på mange måter får kjøpt selskaper mer under radaren.

- En jevn strøm av den type små oppkjøp det er veldig interessant fordi det er svært håndterlig. I sum er det å få den «pipelinen» (her: strøm av oppkjøp, journ. anm) til å fungere en viktig del av Orklas strategi fremover, sier han.



Les også:
Svakere enn ventet fra Orkla

Orkla vil bli et rent merkevareselskap (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.