Underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet. Foto:
Underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet. Foto: (Foto: Stian Lysberg Solum/SCANPIX)
Byggefeilene i Norge koster 15 milliareder kroner i året, i følge tall fra SINTEF Byggforsk.

Les også:
Feil på feil bak fasaden

Retter krav mot boligutbygger.

Kjøpere fortviler over feil, mangler og dårlig standard.

Det er utbyggers jobb å rette opp, men virkeligheten for mange boligkjøpere er at utbyggerne ikke svarer på henvendelser, trenerer saken, og gjør hele prosessen veldig vanskelig.

Likevel er det mulig å nå frem.

- Hvis det er det snakk om omfattende mangler, må du varsle entreprenøren umiddelbart. Gjør du ikke dette, kan du miste din rett til å reklamere på mangelen, sier underdirektør Roger Helde til DN.no.

Klagen skal sendes så fort som mulig, med frist for å reagere.

- Få hjelp
Hvis dette ikke hjelper, er det lureste å kontakte Forbrukerrådet, en advokat eller en rettshjelper, forteller Helde.

Om ikke saken løser seg ved hjelp av forhandlinger du har gjort på egenhånd eller gjennom Forbrukerrådet, advokat eller annen rettshjelper, må du vurdere om du vil gå videre med saken til et klageorgan.

- For noen typer tvister kan du velge mellom ulike klageorganer. Hvis du har en valgmulighet, bør du tenke igjennom hva som er viktigst for deg ved klagebehandlingen. Skal den være raskest mulig eller så rimelig som mulig?

Sitter du på interessant boligstoff? Send oss et tips!

Klageorganene er gratis
Forbrukerrådet har sammen med ulike bransjeorganisasjoner opprettet flere klagenemnder, der du som forbruker kan få avgjort om du har retten på din side.

- Behandlingen i nemndene er gratis, men de fleste nemndene behandler klager bare mot firmaer som er organisert i bransjeforbundet, påpeker Helde.

Forbrukerrådet, en advokat eller en medlemsorganisasjon kan hjelpe deg med å forhandle. De fleste nemndene har også et sekretariat som forsøker å løse saken. Blir ikke saken løst, kan du sende en skriftlig klage til nemnda. Da bør du legge ved dokumentasjon som kan få betydning.

Rådgivende avgjørelse
Avgjørelsen fra nemnda er bare rådgivende, men som regel vil et selskap som får et vedtak mot seg, respektere avgjørelsen. Hvis du er misfornøyd med nemndas resultat eller hvis en nemndsavgjørelse ikke blir respektert, må saken eventuelt behandles av domstolene i neste omgang.

- Du kan risikere å måtte gå om domstolene selv om du vinner igjennom med ditt syn. Men dette er så sjelden at du normalt bør kontakte en klagenemnd hvis en slik finnes, sier Helde.

Du bør likevel vurdere å gå rett til domstolene hvis saken dreier seg om et høyt beløp, hvis det haster å få en avgjørelse, for eksempel fordi du er redd for konkurs hos den du klager på, eller hvis du har grunn til å tro at firmaet ikke vil akseptere avgjørelsen, for eksempel fordi det ikke tar kontakt eller svarer deg eller virker useriøst.

Her får du hjelp :

kilde: Forbrukerrådet.

Her kan du lese om mer boligstoff! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.