- Da vi startet å utvikle området ved Egertorget, var det bare én luksusbutikk i Oslo sentrum: Louis Vuitton. I skarp kontrast til andre byer i Europa, som ofte har 30 luksusbutikker på rekke og rad. Luksus er et skjellsord i Norge, av en eller annen mystisk grunn, men dette er heldigvis i ferd med å endre seg, sier Carl Erik Krefting.

Tirsdag stilte han opp i en paneldebatt på Handels- og eiendomsdagen i Oslo, der han snakket om hva som må til for å lykkes i luksusmarkedet i Norge.

Søylen Eiendom eier Norges største high-end motehus, Eger Karl Johan, som for få uker siden utvidet sin mest eksklusive avdeling - Høyer Luxury - fra 250 til 750 kvadratmeter.

- Vi var veldig spent på hvordan det skulle gå, men det har gått svært bra siden åpningen, sier Krefting til DN.no.

Eiendomsselskapet eier også Steen & Strøm, samt et stort antall butikklokaler i Oslos mest eksklusive handlestrøk.

Sterk økonomi - mer motebevisse
Carl Erik Krefting ser ingen grunn til at antall luksusbutikker i Oslo sentrum ikke skal øke kraftig i årene som kommer. Mens gjeldstyngede økonomier i land i Sør-Europa vakler mot kollaps, er situasjonen stikk motsatt i Norge.

- Jeg tror det kan være 15-20 luksusbutikker her om fem år, mot maks fire i dag. Den norske økonomien er sterk, Oslo har kraftig befolkningsvekst og vi ser at nordmenn er blitt langt mer mote- og kvalitetsbevisste enn de var tidligere. I utlandet er luksus et positivt ladet begrep, det vil det også bli her i landet, tror Carl Erik Krefting.

- Går det som jeg tror, blir det en ketchup-effekt: Det skal mye til for å overbevise luksusforretningene om å etablere seg i Oslo, men når de først kommer, tror jeg de vil komme på løpende bånd.

Da Eger Karl Johan ble bygget opp til å bli et eksklusivt shopping-galleri, var alt nøye planlagt:

- Beliggenheten var svært viktig - og naboene var minst like viktige. Ønsker man at det skal fremstå luksuriøst, må man ha en pen fasade, eksklusivt interiør og nabobutikker som ikke oppfattes som "harry". Flere av butikkene i nærheten måtte ut. 7-Eleven passet ikke inn, på samme måte som vi ikke kunne hatt et Clas Ohlson vegg-i-vegg. At vi puttet inn Nespresso, har imidlertid vist seg å være riktig strategi. Dette er en butikk som oppfattes som high-end, sier Krefting.

 

Handler ikke luksus på nett
Han frykter ikke konkurransen fra nettbutikker verden over.

- Tall viser at hele 97,4 prosent av luksusvarene blir handlet direkte i butikk. Å handle luksusvarer handler om mer om selve varen, det handler om en opplevelse. Folk vil ha personlig service, de vil fysisk kunne berøre varene og ha innpakning og pose når det kommer til så dyre ting. Derfor må vi satse på noe folk ikke kjøper på nettet, sier Carl Erik Krefting.

- Er det flest nordmenn eller utenlandske turister som shopper luksus i Oslo?

- Utenlandske turister står bare for litt over 20 prosent, så jeg har stor tro på at det er et marked for luksusvarer i Norge, svarer han.

- Må ligge i dyre gater
Dét tror også trendanalytiker Ståle Økland i Global Retail Trends:

- Vi har ikke så stor tradisjon for luksusvarer i Norge, men vi er annerledeslandet i Europa og er kjøpesterke. Dessuten er luksus-begrepet i dag forbi snobberi-stadiet. Nye luksusbutikker vil få det tøft, men jeg tror absolutt det er mulig for dem å lykkes i Norge, sier Økland til DN.no.

Men det forutsetter en rekke ting, understreker han.

- God beliggenhet er helt nødvendig. I utlandet er det slik at dyre butikker ligger i dyre gater. Her hjemme har vi ikke så mange luksusbutikker ennå, men Louis Vuitton og Hermés ligger jo ved siden av hverandre, så de nye som kommer til, bør etablere seg i det samme området, mener trendanalytikeren.

Les også: Rikere, rikere, rikere og rikere

Venteliste på luksusvarer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.