Artikkelen er oppdatert og utvidet.

Selskapet leverer langt fra like bra som ventet i andre kvartal (se tabell).

- Vi presentrerer to ytterpunkter i dag. Vi har en veldig god ordreinngang. Samtidig har vi skuffende drift i Brasil som gir et tap på 130 millioner kroner, sier Øyvind Eriksen til DN.no etter kvartalspresentasjonen.

- Jeg antar at markedsreaksjonen er et uttrykk for den samme skuffelsen som vi har internt, over både operative resultater og finansielle resultater, fortsetter Eriksen.

Han mener at uten de 130 millionene i Subsea- og Process Systems-virksomhetene i Brasil, ville resultatet vært mer som forventet.

- Flaut og uakseptabelt
Aker Solutions har ikke klart å levere etter reviderte tidsfrister i Brasil, og det svir økonomisk. Tilsammen 130 millioner er tapt i andre kvartal.

- Det er vanskelig å få gode underleverandører og erfarne arbeidere i Brasil og være erfarne folk opplever et enromt press, forklarer Eriksen, men prøver ikke å bortforklare.

- Dette er flaut, og det er faktisk uakseptabelt dårlig, sier han.

Samtidig venter selskapet å levere positive resultater de kommende kvartalene sa finansdirektør Leif Borge.

- Men leveringsprogrammet de neste seks til tolv månedene kommer imidlertid til å være stramt, sa Borge.

Av ordreboken på 5,5 milliarder kroner i Product Solutions-divisjonen er rundt 1,3 milliarder kroner i Brasil.

Inntektene i kvartalet var også negativt påvirket av en voldgiftsdom knyttet til Blind Faith-prosjektet.

Sterk ordreinngang
Ordreinngangen i andre kvartal var på 14,3 milliarder kroner. Ved utgangen av andre kvartal var Aker Solutions ordrereserve på 46 milliarder kroner, en økning på 5,5 milliarder kroner fra foregående kvartal.

- Ordreinngangen er sterk og reflekterer høyt anbuds- og aktivitetsnivå i alle forretningssegmenter. Ordrereserven har økt med 19 prosent hittil i år. Det underbygger vår langsiktige ambisjon om vekst. Men kvartalet har også gitt oss noen påminnelser om viktigheten av å ytterligere forbedre driften, sier Øyvind Eriksen, arbeidende styreformann i Aker Solutions, i en kommentar.

Ny organisasjon
I andre kvartal avsluttet Aker Solutions de strukturelle endringene som ble skissert på selskapets kapitalmarkedsdag i desember 2010. Siste skritt var fisjonen og separasjonen fra EPC-selskapet Kværner ASA.

- Aker Solutions er i dag en oljeserviceaktør som fokuserer på ingeniørtjenester, teknologi, produktløsninger og løsninger for levetidsforlengelse av olje- og gassfelt. Vi har en sterk kontantbeholdning drevet av solid inntjening og salg av virksomheter. Denne finansielle styrken er et godt fundament for økt vekst. Samtidig skal vi bygge en enda sterkere kvalitetskultur for å forbedre vår operasjonelle drift, sier Øyvind Eriksen.

- Vi har store ambisjoner om vekst og trenger kvalifiserte medarbeidere for nå målene våre. I første halvdel av 2011 har vi ansatt nesten 1.200 nye kolleger globalt. Jeg er glad for at så mange deler vår visjon og har lyst å være med å bygge Aker Solutions videre, avslutter Eriksen.

Påvirkes ikke av uro
- Kortsiktig har vi ikke merket noen umiddelbare konsekvenser av uroen i markedene, sier Eriksen til DN.no, men han vedgår at det kan endre seg:

- Langsiktig så øker usikkerheten også for oss. Usikkerheten går i flere dimensjoner, men for det første er det sprøsmål om hvordan olje- og gassprisene utvikler seg, og som konsekvens av det hvorvidt usikkerheten vil påvirke våre kunders investeringsplaner, sier han.

- Ser du forskjell på forskjellige regioner?

- I utgangspunktet ikke, men slik vi opplever eksempelvis norsk sokkel så er det ingenting som tyder på at operatørene vil revurdere investeringsplanene sine, sier Eriksen.

AKER SOLUTIONS