Supplyskiprederiet Havila Shipping var på det meste opp 260 prosent på Oslo Børs onsdag. Samtidig steg gassrederiet I.M Skaugen med over 110 prosent, etter å ha vært opp 350 prosent på børsen tirsdag

– Vi er i ekstreme situasjoner i markedet med store prosentuelle endringer, sier analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities, som følger det norske shippingmarkedet tett. 

Begge selskapene har vært på randen av konkurs i løpet av 2016, og aksjene har vært priset nær null i forhold til tidligere år. 

  • Havila-aksjen var priset til 1,8 kroner aksjen da børsen åpnet onsdag, før den senere på dagen nådde 6,0 kroner aksjen – en oppgang på 260 prosent. Aksjen falt noe tilbake senere. På toppen i årene før finanskrisen ble Havila-aksjen verdsatt til over 110 kroner.
  • I.M. Skaugen-aksjen var mandag priset til 2,4 kroner aksjen. Onsdag nådde den 21 kroner aksjen, som tilsvarer en stigning på 775 prosent, før den falt noe tilbake. På toppen i 2007 kostet en aksje i selskapet oppunder 65 kroner. 

Mulig «galskap»

– Det er mange som sier at dette er galskap, og det er mulig det er galskap i markedet. Det er mulig det er noen som har vært veldig opptatt av å posisjonere seg for markedet slik de tror de kommer til å bli, sier Molnes. 

Han peker på at en fortsatt oppgang i oljeprisene vil være bra for markedet, men at det fortsatt er store usikkerheter. 

Molnes tror aksjekursene presses opp av investorer som har tro på et shippingmarked drevet opp av økende oljepriser.

– Det er umulig å forutse fremtiden til disse selskapene, og jeg forventer å se store gevinster og store tap på disse handlene. Jeg håper investorene vet hva de gjør, for om Opec sprekker raser alt sammen, sier han.

Siden toppmøtet mellom medlemmene i oljekartellet Opec i november 2016 har oljeprisen steget kraftig. Oljekartellet inngikk en avtale om å kutte produksjon for å redusere oljeoverskuddet i markedet og presse opp prisene. 

Oljeprisen nådde et bunnivå på 28 dollar fatet tidlig i 2016, og har siden steget til over 55 dollar fatet.

Gassrederi nær konkurs

Det 101 år gamle gassfraktrederiet I.M. Skaugen sendte mandag ut en børsmelding om at selskapet har inngått kontrakter med en ikke-navngitt aktør i Afrika for 420 millioner dollar over ti år. Men Molnes er skeptisk til kursoppgangen.

– Oppgangen i I.M. Skaugen «doesn't make any sense», sier Molnes.

Rederiet er kontrollert av skipsreder Morits Skaugen og hans søsken gjennom selskapet Eikland som eier 36 prosent av det børsnoterte rederiet. Morits Skaugen er rederiets konsernsjef. I.M. Skaugen har slitt i motbakke de siste årene og ble i mai i fjor advart mot konkurs av revisoren i PwC.

Ved 2017s begynnelse informerte selskapet at det hadde hyret inn meglerhuset Arctic Securities som rådgiver.

– Det går ikke å prøve å forklare disse rykkene, men det er klart at for mange som har vært for negative til denne sektoren i lang tid, sier han. 

Rederiet hadde et underskudd før skatt på 13 millioner dollar i fjorårets tre første kvartaler, og netto rentebærende gjeld på 100 millioner dollar, der obligasjoner og annen rentebærende gjeld utgjør mesteparten med 88 millioner dollar.

9. januar i år meldte selskapet at det ønsket å utsette obligasjonslånets forfallsdato til 17. februar 2017, noe obligasjonseierne godtok. 

Finansdirektøren i selskapet, Bente Flø sier ifølge TDN Finans at I.M. Skaugen er «veldig fornøyd med kontrakten». 

- Utover dette har vi beklageligvis ingen ytterligere kommentarer på nåværende tidspunkt, annet enn at selskapets plan er å sikre en refinansiering av sin gjeld, og sikre at alle blir betalt til det fulle, sier Flø.

Hun vil ifølge TDN Finans ikke kommentere hva gårsdagens den nylig inngåtte kontrakten betyr for utsiktene til at rederiet klarer å refinansiere obligasjonslånen på 690 millioner kroner som forfaller i løpet av de kommende månedene.

Tror på overlevelse

Havila Shipping har ikke kommet med noen børsmeldinger eller oppdateringer i forkant av børsoppgangen. Siste oppdatering fra selskapet var fra 23. januar, da selskapet opplyste om at det har inngått en treårig kontrakt for et av sine fartøy. 

Havila var på konkursens rand mot slutten av 2016 etter at en gruppe obligasjonseiere avviste Havila-ledelsens forslag til restrukturering av selskapets balanse. Selskapets egenkapital var den gang priset til 35 millioner kroner, med netto rentebærende gjeld på 5,6 milliarder kroner.

Noen få dager senere snudde obligasjonseierne og sa ja til restruktureringen, og dermed ble Havila reddet. 

Molnes anslår at børsoppgangen kommer som følge av investorer som posisjonerer seg for at selskapene skal overleve og nyte godt av en ventet oljeprisoppgang. 

– Hvis Havila går, da kan alle overleve hvis man vil. Havila er et av de største comebackene noensinne, sier Molnes. 

Administrerende direktør Njål Sævik i Havila er ordknapp om utviklingen i aksjemarkedet. 

- Vi registrerer at aksjekursen går kraftig opp, og det er gledelig. Men vi lever ikke av aksjekursene, sier han til DN. 

Administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping foran Havila Neptune. 
Administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping foran Havila Neptune.  (Foto: Per Ståle Bugjerde)

- Ser du på kursoppgangen som en tillitserklæring fra markedet?

- Det har jeg ikke noen formening om. Jeg registrerer at aksjekursen går, utover det har jeg ikke noe grunnlag for å mene hva markedet tror. 

Slik så det ut da Johaug-høringen startet: – Ta det lite grann med ro der nå!
De muntlige forhandlingene i dopingsaken mot Therese Johaug startet onsdag, og varer ei to dager. Det er ventet en dom i saken om en måned.
00:36
Publisert:

Hør DN-podcast: De skal være eksperter på børsselskapene, men er gjennomgående for positive. Er aksjeanalytikerne kvalifiserte spåmenn eller en overtent heiagjeng? DNs Thor Christian Jensen, Morten Bertelsen og Marte Ramuz Eriksen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.