Mandag hadde BMW verdenspremiere med sin første elbil BMW i3.

Den tyske bilgiganten blir dermed en av mange ferske aktører som kommer til å sette sitt preg på det norske elbilmarkedet i høst.

Flere nye merker
- Ja, nå skjer det mye på elbilmarkedet, og det er svært gledelig. Flere nye elbil-modeller er med på å skjerpe konkurransen samtidig som vi tror det vil føre til at det totale elbilmarkedet vokser videre, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Elbilforeningen til DN.no.

En av største elbil-snakkisene, Tesla Model S, leveres til norske kunder fra august og utover.

Les også: Selger unna bilparken mens de venter på denne

Det er også kjent at el-versjonen av Ford Focus og mikrobilen Volkswagen e-Up slippes i høst.



Nye i3 rulles ut 16. november, og blir da den billigste bilen fra BMW. Ifølge selskapet har responsen fra publikum etter lansering vært overveldende positiv.

Ny kundegruppe
- Det som er litt spesielt med denne bilen er at vi kommer til å nå en ny kundegruppe som tidligere ikke har hatt BMW som preferanse. Med elektriske i3 blir vi veldig aktuelle for denne gruppen, sier markedsdirektør Kjetil Myhre i BMW Group Norge til DN.no.

Selskapet har godt håp om å raskt selge unna de 1000 bilene de har blitt tildelt, spesielt siden prisene ligger på i underkant av 250.000 kroner.

Med den prissettingen vil i3 bli billigere enn bestselger Nissan Leaf, som det ble solgt nærmere 2.300 eksemplarer av i Norge ifjor. Men i motsetning til Nissan Leaf kan BMW i3 skilte med kun fire seter.

- Dersom jeg hadde hatt to barn, og ikke tre, ville jeg definitivt vurdert i3. Men jeg hadde altså behov for en fem-seter, sier Sletvold som tror bilen likevel vil slå an i Norge.

Resirkulerte materialer
- Selv i disse Tesla-dager er det fortsatt mange som har behov for en god nummer 2-bil. Vi må huske på at for de aller fleste så er elbil ganske nytt. Og i3 ser helt klart ut til å være en god hverdagsbil, sier Sletvold.

I3 produseres i Leipzig hvor BMW har laget en egen produksjonslinje kun for denne modellen. Alt materiale som brukes i bilen skal visstnok være resirkulert.

- BMW skal ha mye honnør for det de gjør med tanke på bærekraftig bilproduksjon, sier Sletvold.

BMW i3 blir først å se på europeiske veier. I løpet av starten av 2014 vil bilen også rulles ut i flere markeder, blant annet USA, Kina og Japan.

Testkjørte i Norge
Tidligere har BMWs salgssjef gått ut og sagt at de har rundt 100.000 reservasjoner fra rundt omkring i verden for å prøvekjøre i3-modellen.

Det forventes at BMW også etterhvert komme med en storebror av i3, nemlig i8. Før sommeren tipset flere observante DN-lesere oss om testkjøringen av både i3 og i8 som foregikk på norske veier .

Les også:
Årets peneste bil
Kjøper Range Rover i stedet for «tullete sportsbiler»
Tyske elbiloptimister
Med denne bilen skal BMW kuppe norske elbilister
Her tester BMW sin nye bil på norske veier

Se også vår video fra bilmessen i Frankfurt da elbil-konseptene fra BMW for første gang ble vist frem:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.