Lavprisflyselskapet Norwegian leverte i dag overraskende sterke tall for fjerde kvartal.

Men Bjørn Kjos har likevel store utfordringer som må løses:

Tidligere denne måneden bekreftet Norwegian-sjefen at Dreamlinerne kan bli forsinket. Etter en rekke problemer med den nye flytypen har myndighetene satt flyene på bakken inntil årsaken til batteriproblemene er funnet og utbedret.

Opprinnelig var planen at Norwegian skulle få sitt første Dreamliner-fly i slutten av april. Men dét tidsskjemaet kan bli for stramt.

Les mer: Norwegian bekrefter at Dreamliner kan bli forsinket

- "Kanskje - kanskje ikke" er ikke godt nok. Da skal vi ha fly, vi. Derfor er vi allerede i gang med plan B, som går ut på å sikre alternativ flykapasitet for langdistanseprogrammet som starter opp med flyvninger til New York og Bangkok i månedsskiftet mai/juni. Rutene vil bli fløyet som planlagt - selv om Dreamlineren skulle bli forsinket. Å få tak i fly er ikke noe problem, sier Bjørn Kjos til DN.no.

- Ikke vår skyld
Å leie fly med besetning til 250-300 passasjerer tett opp til høysesongen er imidlertid langt fra billig. Flymeglere med kjennskap til markedet mener at Norwegian sannsynligvis vil gå etter en såkalt ACMI-løsning, der man leverer et fly med besetning og utleier står ansvarlig for vedlikehold og forsikring. Prisen for et Boeing 767-300ER ligger ifølge bransjenettstedet check-in.dk på mellom 4.000 og 5.000 dollar per time - avhengig av leieperiode og sesong.

Dermed kan Norwegian komme i den situasjonen at de må betale opp til tre millioner kroner i uken for ACMI-leie av et langdistansefly. Hvis også det andre Dreamliner-flyet til Norwegian blir forsinket, som etter planen skal leveres i slutten av juni, kan lavprisflyselskapet måtte ha behov for to erstatningsfly til en samlet kostnad på mellom fem og seks millioner kroner i uken.

- Om vi leier inn fly til 18 millioner, så ikke det er ikke store greiene - det viktigste for oss er å få passasjerene våre avgårde. Det er ikke vi som er skyld i forsinkelsene, så det er ikke gitt at vi må betale for eventuelle ekstrakostnader. Men dette er kontraktuelle spørsmål som jeg ikke kan gå nærmere inn på nå, sier Kjos.

- Får nok orden på det
Norwegian opplyser i kvartalsrapporten i dag at kostnadseffekten av en eventuell forsinkelse av Dreamliner-fly foreløpig ikke er kjent.

Nå leter Boeing etter en midlertidig løsning på problemene. Ifølge The Wall Street Journal ønsker Boeing å isolere batteriene i titancontainere, slik at ekstrem hete, flammer eller giftige gasser ikke slipper ut fra batteriene om de skulle svikte igjen.

- Hvor frustrerende er det å ha planlagt disse langrutene så lenge - og så får dere kanskje ikke fly til oppstarten?

- Klart det er frustrerende, men det nytter ikke å bli forbanna. Dreamlineren er et svært avansert fly med vanskelig teknologi, men de får nok orden på det. Når de klarer å sende romferjer til en annen planet, må de vel kunne fikse et batteri! ler Norwegian-sjefen.

Les også: - De stikker hodet i sanden og vil ikke se det (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.