Norske redere og verft har spilt en svært sentral rolle i internasjonal skipsfart de siste århundrene. Næringsminister Trond Giske (Ap) håper at det også blir slik i fremtiden.

Han mener imidlertid det er tre faktorer som vil bli helt sentrale for utviklingen av norsk shipping fremover.

- Kina, klimaforandring og krise, oppsummerte næringsministeren på Oslo Shipping Talks tirsdag.

Giske kom rett fra flyet fra Kina til konferansen i Oslo. Næringsministerens reise inkluderte blant annet flere shippingrelaterte oppdrag.

- I løpet av ti dager har jeg fått muligheten til å observere den voldsomme veksten og utviklingen i Kina, ikke minst innen shipping, sier Giske.

- Må bare regne med dem
Kina spiller en stadig viktigere rolle i verdensøkonomien, en rolle som er spådd å bli enda viktigere i fremtiden.

- Kina er en verdensmakt innen stål og skipsbygging. De trenger bare å si at de ønsker det, så blir de nummer én, sier BI-professor Torger Reve.

- Når du er liten, må du være smart. Torger Reve.

Han viser til at kjempen i øst har verdens største handelshavner, kvalifisert industriell og maritim arbeidskraft, en fremvoksende posisjon innen maritim forskning og utvikling og en enorm investeringsstyrke.

- Man må bare regne med dem, sier Reve.

- Når du er liten, må du være smart
BI-professorens spådom er at et titalls martitime klynger i verden i dag vil reduseres til tre til fire i løpet av få år. Han tror Norge kan bli blant de gjenværende klyngene.

- Vi må spille kunnskaps- og kapitalkortet. Det er de to kortene vi har. Når du er liten, må du være smart, sier professoren.

Han mener Norge bør ta lederskap innen maritim forskning og utvikling og samtidig nyttiggjøre seg av det han omtaler som "kompetent kapital". En type kompetanse som norske investorer og redere har opparbeidet seg ettersom de har vært villige til å ta risiko innnen shipping.

Næringsminister Giske mener også at Kinas vekst innen skipsbygging gir nye muligheter for norske bedrifter.

- Det finnes naturgassressurser for de neste 200 årene. Det forteller meg at LNG-drevne skip er fremtiden. Trond Giske

- Det utvikles nye verdikjeder, sier næringsministeren og viser til at kinesiske skipsverft bygger moderne skip basert på norsk design og med norsk utstyr.

Norge leder an
  Giske mener at også klimaforandringene åpner nye muligheter for den maritime industrien her til lands. Han mener Norge leder an denne utviklingen og viser til at Eidesvik Shipping i 2008 fikk bygget det LNG-drevne (naturgass) skipet "Viking Lady".

- Det finnes naturgassressurser for de neste 200 årene. Det forteller meg at LNG-drevne skip er fremtiden, sier Giske.

Dette forutsetter imidlertid utbygging av infrastruktur i form av fyllingsstasjoner.

- Gevinsten er stor, ikke bare i form av lavere utslipp av CO2, men også i form av lavere lokal forurensning, sier Giske.

Eksisterer i dag
Administrerende direktør Henrik Madsen i Det Norske Veritas (DNV) mener shippingindustiren, på lik linje med flyindustrien, bør sette seg en målsetning om å bli karbonnøytral innen 2030 og redusere utslippene med 50 prosent innen 2050.

Nye reguleringer fører til at rederiene må gjennomføre kraftige reduksjoner av utslippene av nitrogenoksider (NOx) og svoveloksider (SOx) i løpet av få år.

- Et godt bilde på krisen er at det er en tid for forandring, en mulighet for forbedringer. Trond Giske

- LNG er den eneste løsningen for både NOx og SOx, sier Madsen.

Ifølge DNV-sjefen vil LNG-drevne skip redusere SOx-utslippene med 100 prosent, NOx-utslippene med 90 prosent og CO2-utslippene med mellom 20 og 25 prosent.

K for krise
Giske håper at den siste k-en, krisen, kan være med på å bidra til innovasjon, forskning og omstilling i norsk shippingindustri.

- Et godt bilde på krisen er at det er en tid for forandring, en mulighet for forbedringer, sier Giske.

Finanskrisen er for alvor i ferd med å slå inn i norsk maritim industri. Fra nyttår av kan 17 av 29 norske skipsverft stå uten ordre.

Regjeringen lanserte tidligere i år en redningspakke på mer enn ti milliarder kroner til industrien. Målet er å omstilling og restrukturering av bransjen.

- Vi kan ikke klare å holde liv en industri som ikke er lønnsom. Pakkene vil øke innvovasjonen og restrukturere bedriftene. Men de som ikke klarer å forbli konkurransedyktige, vil ikke overleve, sier Giske.

Les også: - Vi kan ikke avskaffe problemet

Oslo Shipping Talk arrangeres av den internasjonale shippingavisen TradeWinds. Avisen eies av NHST Media Group som også eier DN Nye Medier, selskapet bak DN.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.