- Jeg synes det er synd at næringslivet har fått stempelet at det er en klikk av rike menn i dress. Det er ikke det det er, sier Kristin Skogen Lund.

Hun ble valgt til NHO-president etter at Paul-Chr. Rieber måtte gå av i april i år.

Næringslivet favner bredt
Skogen Lund har stor respekt for NHO og det store nettverket av mennesker som utgjør organisasjonen, og mener det ville være "pretensiøst" av henne å tro at det vil merkes så mye at det nå er henne som er president.

- Men hver president setter nok sitt preg gjennom den bakgrunnen han har, og hvilke saker han interesserer seg for. Min hjertesak er å få frem at næringslivet favner bredt, sier Skogen Lund.

- NHO er ikke meg og Johnny Bernander. 500.000 mennesker i mange små og mellomstore bedrifter, mange i distriktene - det er det som er NHO, og det er det som er næringslivet. sier hun.

- Derfor synes jeg det er synd at næringslivet ofte får et stempel i det norske samfunnet at det er en klikk av noen veldig rike menn i dress.

Berikelsen en liten del
- Hvem skaper mytene?

- Det er det litt vanskelig å svare på. Men det blir nok litt mye offentlig fokus på kjente fjes, Oslo-gravitasjon og store bedrifter, sier Skogen Lund.

Hun mener NHO må bidra til å få de gode eksemplene frem, vise frem de spennende, innovative bedriftene.

- Hva da med den politiske retorikken, der det snakkes om å begrense profitt i næringslivet, det handler om beskatning, formuesskatt og bonuser og så videre?

- Du er inne på noe der. Å skape verdier er noe positivt, og så er jeg helt enig at man må forvalte disse verdiene på en sunn måte. Men i stedet for å heie på verdiskapingen, så blir det fort til at man fester seg ved noen få eksempler på at man har hatt en berikelse i form av for eksempel en bonus. Det blir hovedgreia, men de negative tingene rundt det utgjør egentlig en bitteliten bit i forhold til den sunne verdiskapingen og fordelingen som kommer ut av det. 98 prosent ligger på den gode siden, sier Skogen Lund.

Heie på næringslivslederne
Skogen Lund håper at hun vil klare å få frem bredden i næringslivet, og hvor viktig alle de små bedriftene landet rundt er for AS Norge.

- Jeg syns næringslivet bør assosieres med mye positivt. Næringslivet er arbeidsplassene til veldig mange, og det skaper mye av verdiene som fordeles her i landet. Jo bedre det går med næringslivet, jo bedre går det med Norge det, og jo større verdier har vi å fordele. At dette ikke oppfattes som en positiv ting som heies frem, det syns jeg er et paradoks, sier NHO-presidenten.

- Jeg mener næringsministeren sa det veldig bra: Hvis vi hadde heiet frem næringslivet like mye som vi heier frem toppidretten, så hadde det blitt bra!













Kilde: NHO