Kjell Nordström åpnet torsdag årets Odin-konferanse med å sette tilhørerne på sporet av hva som skal til for å lykkes i næringslivet.

Han er professor, økonom, forfatter og foredragsholder, og regnes som en av verdens fremste ledelsesfilosofer. Han forsker på bedriftsstrategi, multinasjonale organisasjoner og globalisering.

Til DN.no utdyper han etter foredraget hva som er Norges problem.

- Norge er sterke på innovasjon, men det svikter når idéene skal settes ut i livet, sier Nordstrøm.

Stikkordene er create og exploit, å ha de beste ideene og lykkes i å kommersialisere dem.

Mangler tradisjon for bedriftsbygging
Nordström har jobbet med flere norske bedrifter, blant annet møbelprodusenten Stokke og kommunikasjonsbyrået GeelmuydenKiese.

Nordström mener å ha kjennskap til norsk næringsliv, men understreker at han ikke har vitenskapelig belegg for det han nå sier.

Han mener det er en tydelig forskjell mellom norsk og svensk næringsliv.

- Det jeg kan se er at her finnes ingen tradisjon i å bygge bedrift. Det finnes tradisjon for handel, men ikke å bygge bedrift, sier han.

I Sverige finnes denne tradisjonen.

- I Sverige finnes taus kunnskap, en forståelse i samfunnet for hva det krever å bygge en bedrift, sier professoren.

Flinke til å skape, ikke utnytte
En av nøklene er forståelse for tiden det tar.

- Det tar tid å bygge bedrift, og det underdriver mennesker. Det kan være snakk om to generasjoner før man har bedriften oppe å stå, sier Nordström

Ikea, en av Sveriges største suksesser, er nå over førti år.

- Norge er holdningen mer at man har hastverk, "Vi må ha det opp å stå nå ellers selger vi hele driten". Det blir ingen bedrift av det, sier Nordström.

I den norske it-bransjen finnes flere eksempler på gryende bedrifter som er solgt til utlandet.

Les: 15 ut - 1 inn på Oslo Børs og Hva skjedde med alle de store?

- Det putrer mye interessant innovasjon her. Men Norge synes å være mye flinkere på å skape enn på å utnytte ideene, sier Nordström.

Norge har en utfordring når det kommer til kommersialisering, mener økonomi-professoren, og kommer med et lite apropos:

- Microsoft og Google er jo også "middelalderbedrifter" nå, de er 30-35 år gamle.

Les også: - Kapitalismen har aldri vært mer effektiv

- Et enormt potensial som folk i Norge ikke skjønner

Hva mener du? Diskuter norsk bedriftsbygging!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.