BPs granskingsrapport etter Deepwater Horizon-ulykken i Mexicogulfen viste at dårlig vedlikehold på riggen var en av hovedårsakene til ulykken der 11 personer mistet livet og enorme mengder olje strømmet ukontrollert ut i Mexicogulfen i det som ble historiens største oljeutslipp.

Også her hjemme er dårlig vedlikeholdte borerigger som opererer på norsk sokkel et stort problem. Allerede i februar i år kom Petroleumstilsynet med et kraftig varsko om vedlikeholdsituasjonen.

- Vår oppfatning er at det fremdeles er svære hull i vedlikeholdet. Samtidig merker vi at det sterke fokuset på vedlikehold nå har blitt oppfattet av selskapene, men vi savner det løftet innen vedlikehold som vi mener trenges, sier Ole-Johan Faret, informasjonsansvarlig ved Petroleumstilsynet til DN.no.

Siden 2004 har det vært obligatorisk for alle borerigger på norsk sokkel å skaffe en samsvarsuttalelse (SUT) fra Petroleumstilsynet som setter krav til en riggs tekniske stand.

-SUT-historien så langt inneholder et sorgens kapittel, med tittelen vedlikehold. Mange alvorlige hendelser med storulykkespotensial på norsk sokkel kan spores tilbake til mangelfullt vedlikehold. Det er svært alvorlig at tilstanden på vedlikeholdsområdet er så dårlig, uttalte spesialrådgiver og SUT-veteran i Ptil, Kjell-Gunnar Dørum.

Vil få næringen til å reagere
Synderegisteret er omfattende, og inkluderer forhold som manglende merking og klassifisering av utstyr, mangelfulle systemer og programmer for vedlikehold og ikke minst utsettelse eller neglisjering av planlagt vedlikehold. Konsekvensen av avvikene er redusert styring og kontroll, som påvirker sikkerheten, står det å lese i meldingen på Petroleumstilsynets nettsider .

- Den artikkelen var et helt strategisk valg fra oss for å få næringen til å reagere. Onsdag skal vi faktisk ha et møte med rederiforbundet akkurat om temaet vedlikehold, sier Dørum til DN.no.

- Vi har ulike virkemidler for å få aktørene til å komme der vi mener at de skal være, vi kan ha møter, føre tilsyn og holde kurs . For mer alvorlige forhold så gir gi formelle pålegg. Vi har også et annet virkemiddel som kan brukes hvis vi finner at situasjonen overhodet ikke er forsvarlig : stenge virksomheten. Det har historisk vært tilfeller av dette, men i SUT-sammenheng har dette ikke blitt nødvendig, sier Dørum.

Øker fokuset
Deepwater Horizon-ulykken har aktualisert vedlikeholdssituasjonen innnen offshore olje-og gassvirksomhet.

- Slike ting trigger reaksjoner og det er jo alvorlig det vi har funnet på norsk sokkel . Det at vi må bruke formelle virkemidler er jo alvorlig nok det, sier Dørum.

I BPs interne granskning kommer det frem at manglende vedlikehold av ventilen som skulle hindre en ukontrollert lekkasje,blow-out preventeren (BOP) var en av årsakene til gigantutslippet fra Macondo-brønnen. Les om dette her: Flatt batteri satte verden på hodet

Ole-Johan Faret i Petroleumstilsynet mener at når det gjelder vedlikehold av BOPer på norsk sokkel er det lite fare for etterslep på vedlikehold:

-Ifølge regelverket skal BOP totalgjennomgås i løpet av en femårsperiode. Dette er en absolutt regel som ikke gir rom for etterslep, sier Faret.

Mye er selskapenes ansvar
Oljeindustriens Landsforening er trygg på at det norske regelverket fører til høy sikkerhet på norsk sokkel.

-Det norske og amerikansk regelverket er bygget opp på grunnleggende forskjellige måter. I Norge er regelverket i hovedsak er funksjonsbasert, mens det amerikanske er preskriptivt – det vil si at regelverket gir spesifikke krav skriver administrerende direktør i OLF, Gro Brækken, i en melding på OLFs hjemmesider.

- Det funksjonsbaserte regelverket i Norge gir rom for kontinuerlig utvikling, samtidig som operatørselskapene har et klart og tydelig ansvar. Dette betyr ekstra kvalitetskontroll i alle operasjoner. Jeg er ikke i tvil om at det bidrar til et høyt sikkerhetsnivå, skriver Brækken.





Les relaterte saker her:

<b>Her er årsaken til Deepwater Horizon-ulykken</b>

<b>Lukket møte om Deepwater Horizon</b>

<b>-Tilfeldigheter at det ikke er Statoil</b>

<b>Statoil-utstyr blir ikke reparert</b>

<b>- Det kunne skjedd et annet selskap</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.