Forbrukertilliten (CCI) for Norge falt til -6,3 poeng i juni, fra -5,4 poeng i mai. Det viser en måling utført av Opinion som ble fremlagt fredag.

Indeksen er dermed negativ for niende måned på rad og selv ikke under finanskrisen ble det målt en så lang sammenhengende periode med svake forventninger.

Økende usikkerhet

-I takt med kriseoverskriftene i media, vedvarende oppmerksomhet om fallet i oljeprisen og prognoser som peker i retning av økende arbeidsledighet, er forbrukertilliten blitt svekket utover vinteren og våren 2015. Tallene indikerer en økende grad av usikkerhet og pessimisme hos forbrukerne, spesielt når det gjelder troen på landets økonomi neste 12 måneder og arbeidsmarkedet det kommende året, sier seniorrådgiver Henrik Høidahl i Opinion i meldingen.

CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene.

Les også:

- La oljejobber ryke

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.