Sikkerhetsdebatten raser i norsk oljebransje etter at den problemforfulgte Goliat-plattformen i Barentshavet fredag ble delvis evakuert etter strømbrudd. Det siste året har det også vært uvanlig farlig å være oljearbeider. En riggarbeider ble drept på lugaren ved nyttår, og 13 styrtet i helikopter i april. Parallelt foregår nedskjæringer som bekymrer tillitsvalgte.

Under en lunsj Petroleumstilsynet arrangerte onsdag beskylte nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre oljefolk for å ha tatt lett på sikkerheten og ledd av stivbeinte bransjekrav. Leder for sikkerhetsmyndigheten Petroleumstilsynet Anne Myhrvold er rykende uenig etter lunsjen. 

– Jeg registrerer at Aslak Sira Myhre sier man har ledd av dette. Noen spesifikke krav kan kanskje virke latterlige sett fra utsiden, som å holde i rekkverket og ha lokk på kaffekoppen, men sikkerhet er så veldig mye mer. Vi er opptatt av å sørge for at man har på plass tiltak som forhindrer at man får en storulykke, sier Myhrvold.

Hun vedgår at dødsulykkene det siste året har satt preg på bransjen og at utviklingen ikke går helt riktig vei.

– Det er ufattelig trist at den type ulykker skjer. Helikopterulykker er ikke en del av Petroleumstilsynets ansvarsområde, men når vi ser på den andre statistikken, ser vi en økning i de fleste indikatorene. Det bekymrer oss. Samtidig ser vi ikke en direkte sammenheng med kostnadstiltakene som skjer, sier hun.

Statoil vil utfordre

Statoil-sjef Eldar Sætre, som også hørte Myhres tale under lunsjen, kjenner seg ikke igjen i at oljefolk har ledd av sikkerheten. Likevel mener han bransjen må tørre å ta fatt i deler av regelverket. 

– Vi er også nødt til å utfordre særnorske ting som ikke har livets rett og ikke har mening, sier Sætre. 

Sira Myhre er langtfra overbevist. Utgangspunktet for hans engasjement er at han er fra Stavanger og er sønn av en mangeårig tillitsvalgt på oljeverftet Rosenberg i byen. Han har også skrevet mye om olje, og refererer til samtaler med mange venner i bransjen. Han stiller spørsmål ved problemforfulgt bygging av norske oljeinstallasjoner i utlandet og ved at skipstrafikk relatert til oljeindustrien ikke er regulert av norske sikkerhetsmyndigheter.

– Særnorske krav er blitt et banneord i mange sammenhenger. Spoler du ti år tllbake, var særnorske krav en stolthet, sier Myhre til DN. 

Som eksempel på at bransjefolk har latterliggjort sine egne standarder, trekker Myhre frem et DN-oppslag fra et par år tilbake, da avtroppende politisk rådgiver Ivar Vigdenes (Sp) fra oljedepartementet argumenterte for at sikkerhetskravene var blitt for kostbare.

Fyrer tilbake

Vigdenes, som nå er ordfører i oljekommunen Stjørdal, står på sitt i en lang tekstmelding:

«Sikkerhet er- må og skal være førsteprioritet. Norsk petroleumsdrift er da også den sikreste i verden, samt langt sikrere enn en rekke andre bransjer. Jeg tror imidlertid man kan stille spørsmålstegn ved, i likhet med det statoil nå gir uttrykk for, om graden av detaljering- og dokumentasjonskrav faktisk fører til et reelt bedret sikkerhetsnivå. Videre mener jeg man selvfølgelig må gjøre seg kost-nytte-vurderinger også innenfor dette området. Hvis det eksempelvis koster 60 mrd kroner å bytte ut alle livbåtene, med det som den eneste konsekvens at faren for å brekke en arm reduseres med null komma noen prosent - mener Sira Myhre da at dette bør gjennomføres allikevel, eller hadde tilsvarende ressursbruk kunne bedret sikkerheten mye mer om de ble brukt annerledes? Hvor mange km med midtdeler kunne man eksempelvis ha bygd for samme sum, og hvor mange liv hadde garantert blitt spart som en konsekvens av dette igjen? Å ta en slik diskusjon er et uttrykk for at man tar sikkerhet på alvor - ikke det motsatte.»


Fagforeningsleder Hilde-Marit Rysst i Safe var derimot fremme og takket Myhre etter lunsjen:
 

– Jeg syntes han var veldig god, sier hun.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.