- I Rogaland har vi vært ganske bortskjemte med høye lønninger, vedgår daglig leder Rolf Stava Skjervik ved Rogaland Maritime Senter.

Båtforhandleren merker i dag oljenedturen på kroppen. Etter en «frisk» start på året, har salget gått tregt den siste måneden.

- Mye av oljevirksomheten går jo ut herfra, og nå ser vi ganske kraftige oppsigelser. Det gjør at folk blir litt avventende, sier han til DN.

Kundene som tidligere kjøpte båter i tremillionersklassen nå er helt borte, forteller Skjervik.

- I dag selges det mest til mellom 100.000 og 700.000 kroner, sier han.

Selger Egil Mathisen ved Stavanger Marinesenter kan langt på vei bekrefte utviklingen.

- Vi selger fremdeles båter til flere millioner, men det samlede salget var bedre på denne tiden i fjor. Dårlig vær spiller inn, men vi merker klart oljenedturen. Etterspørselen har falt, sier han.

Ser smitteeffekt

Hittil er 15.000 oljeoppsigelser varslet i Norge, viser en oversikt fra DNB Markets.

DN har tidligere skrevet om økende arbeidsledighet og fallende bolig- og utleiepriser i den oljetunge Stavanger-regionen.

Omskiftet forplanter seg i riktignok hele næringslivet - og rammer alt fra restaurantbransjen til båtsalget.

Båt blir gjerne regnet som en overskuddsvare, påpeker daglig leder Leif Bergaas i Noarboat -  en bransjeorganisasjon som representerer den norske fritidsbåtbransjen.

Han tror enkelte i Stavanger-regionen har handlet over evne.

- Når oljenæringen gikk så det suste, strakk nok noen strikken litt langt, mener Bergaas.

- Og her får du en veldig smitteeffekt. Det blir lettere å kjøpe båt til tre millioner kroner når du ser at naboen, som tjener det samme som deg, gjør det, sier han.

Oljerusen avtar

I dag er Hordaland og Rogaland de områdene i Norge med flest båter i kategorien «cabincruiser» til salgs på finn.no. Her selges omlag 1/4 av til sammen 2000 slike båter på annonseportalen. De dyreste koster over 10 millioner kroner.

Tilbudet øker idet oljerusen avtar - og smitteeffekten får motsatt virkning, tror Bergaas.

- Når naboen mister jobben og får problemer med å betale regningene, blir du jo selv bekymret. Da er ikke båt det første du tenker på, sier han.

Det norske båtmarkedet har riktignok slitt i motbakke i flere år. Skjervik ved Rogaland Maritime Senter oppgir å ha omsatt for 54 millioner kroner i 2008, mens tallet endte på rundt 28 millioner kroner ifjor.

Effekten av oljenedturen kommer dermed på toppen av den nedadgående trenden. Forhandleren velger likevel å forbli optimist.

- Akkurat nå er det litt turbulent i dette distriktet med alle som blir sagt opp, men jeg tror salget har stabilisert seg, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.