Hyppige sjefsbytter, dårlig økonomi for kjøpmennene og vinglete profilering har fått Ica i det uføret kjeden er i dag, mener tidligere Ica-kjøpmenn som sier problemene startet da Stein Erik Hagen solgte Rimi-kjeden til Ica, skriver Dagens Næringsliv.

Idag sliter Ica-kjeden med store underskudd, og antall butikker i Norge har falt fra 747 i januar 2005 til 635 i august i år. Totalt er mer enn 200 franshicebutikker i Rimi og resten av Ica-systemet lagt ned de to siste årene. Siden 1998 har markedsandelen rast fra mellom 25 og 30 prosent til 17,4 prosent.

Les også: - En ekstremt negativ trend

- Det mangler sidestykke i norsk dagligvare at en kjede er blitt så ødelagt på så kort tid. Du kan si hva du vil om Stein Erik Hagen, men han sørget ihvertfall for at kjøpmennene tjente penger, sier tidligere Rimi-kjøpmann og eks-regionsjef Per Gunnar Ellefsen (45) til DN.

I årene etter at Stein Erik Hagen forlot Rimi/Ica-systemet har det vært hyppige sjefsbytter i toppledelsen i Ica Norge.

- Hver ny sjef som har kommet til Ica har villet finne opp kruttet på nytt. Når de skjønner at det ikke går å finne opp krutt en gang til, tar de sin hatt og går, sier tidligere Rimi-kjøpmann i Larvik, Petter Haakestad (40).

-Ica er ødelagt
Han sier det bare har gått nedover etter at Stein Erik Hagen solgte seg ut.

- Det var ikke noe igjen av det gamle gode kjøpmannskapet. Jeg måtte ta valget mellom å gå på en stjernesmell, eller å gå ut med knapper og glansbilder, sier Haakestad til avisen.

Anders vestlids (28) Rimi-butikk i Porsgrunn gikk konkurs for drøyt to uker siden. Nå mener han at Rimi-kjeden er ødelagt.

- Rimi har endret profil altfor ofte. Den ene uken skal man øke sortimentet, den andre uken skal sortimentet halveres. Først er logoen rød, så skal den være gul. Når ikke engang kjøpmennene skjønner noe, er det ikke så rart at kundene blir helt forvirret, sier Vestlid til DN.

Skylder på konkurransen

Rimi-sjef Thor Linge mener stram økonomi hos kjøpmenn ikke er noe spesielt for hans kjede.

- Det har ingenting med at vi har fått nye eiere å gjøre. Konkurransesituasjonen har tiltatt gjennom hele 2000-tallet, og blitt ekstremt mye tøffere - også for våre konkurrenter. Jeg er overbevist om at vi både har og har hatt konkurransedyktige betingelser for dem som ønsker å bli kjøpmenn hos oss, sier Linge til DN.






(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.