Finanskrisen førte til at mange arbeidsgivere måtte stramme inn og kvitte seg med en rekke ansatte. Men på mange arbeidsplasser er situasjonen blitt sånn at de samme oppgavene nå må løses av færre folk - og da gjelder det å mestre et tøffere arbeidspress.

For hvor går grensen mellom jobbengasjement og arbeidsnarkomani?

- Arbeidsnarkomani er ikke likestilt med å jobbe mye. Det innebærer langt mer: Mange jobber ekstremt mye uten å falle i kategorien, det handler mer om å ta kontroll over situasjonen og ikke la jobben ta overhånd. Hvis du får dårlig samvittighet av å ha fri og ikke klarer å løsrive deg, du arbeider ut over de kravene som forventes og bruker så mye tid på jobb at det påvirker det sosiale livet ditt negativt - da er det fare på ferde, sa Cecilie Schou Andreassen på et frokostmøte i regi av Manpower-selskapet Right Management i dag.

- Det er ikke bra når jobben blir altoppslukende og man fyller livet med jobb.

De "grenseløse" i faresonen
Schou Andreassen har tatt doktorgraden sin på arbeidsnarkomani. Årsakene til at noen blir helt avhengige av å jobbe er sammensatte, men hun mener det kan relatere seg til personlighetstrekk ved den enkelte.

- "Den grenseløse personligheten" er i risikosonen: Den ene typen er de som vil nå til toppen raskt og har narsissistiske trekk. Så har du "de flinke" som ikke klarer å sette grenser for seg selv, de som smiler og mestrer på overflaten, men jobber mye bare fordi de føler at de - ikke fordi de liker det, utdyper psykologen.

Det går et skille mellom å være hardtarbeidende og arbeidsnarkoman. Når du neglisjerer alle andre behov i livet slik at det blir en lidelse, har du et stort problem, klargjør Schou Andreassen.

For høye krav?
Men selv om en person kan være disponert eller ikke disponert for å bli arbeidsnarkoman, er god ledelse vaksine mot arbeidsavhengighet og utbrenthet.

- Sjefen kan skape kultur for arbeidsnarkomani på jobben, og dette skjer på ulike måter: Er det slik at "Winners take all"? Får de som jobber mest og hardest all rosen, det største kontoret og den høyeste lønnen? Legges det opp til tøff konkurranse på arbeidsplassen? Og stilles det så høye krav ovenfra at arbeidspresset blir uholdbart? Ledere må være bevisst sin rolle, sier Cecilie Schou Andreassen.

For å forebygge problemet kan arbeidsgiver sette organisasjonskultur på agendaen og tilfredsstille de ansattes behov, ved at de får være mer selvstyrte, føler tilhørighet, blir verdsatt og sett av sjefen.

- Å tilby karriererådgivning, både internt og eksternt, kan også være en løsning, samtidig som ledelsen bør passe på at alle har en fornuftig balanse mellom jobb og privatliv. Vi bruker nesten en tredjedel av livet vårt på jobb. Det er ikke noe negativt å ha et brennende engasjement for jobben sin, men vurdér om du driver rovdrift på deg selv, sier psykologspesialisten.

Les også: Nedbemanning øker risiko for uførepensjon

Her får du lettest jobb i 2011

- 8 til 4-jobben er "ut"! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.