Skiferolje-revolusjonen i USA vil førte til et paradigmeskifte for bruk av oljetankere, skriver oljeanalytiker Thina Saltvedt i en ny rapport fra Nordea Markets.

"Det er ingen nyhet at det plutselige skiftet i amerikansk skiferoljeproduksjon har endret spillereglene i det amerikanske oljemarkedet. Men hvilken effekt den amerikanske væskerevolusjojnen (både skiferolje og NGL) vil ha på oljetanker-markedet har gått ganske ubemerket", skriver Saltvedt i rapporten.

For selv om USA fortsatt vil være netto importør av olje i mange år fremover, vil de totale volumene falle kraftig, spår Nordeas oljeekspert.

Vil endre transportrutene til havs
Og ettersom mer av den amerikanske oljeimporten vil komme over grensen fra Canada, hvor oljen fraktes i rør, vil oljeimporten som kommer sjøveien falle drastisk.

"Den amerikanske skiferolje-boomen kan starte et paradigmeskifte for amerikansk oljeimport sjøveien og dermed også transportrutene for en stor del av verdens oljetankere", skriver Saltvedt.

Det betyr at store oljeeksporterende land som Nigeria, Saudi-Arabia, Irak og Angola må se seg om etter nye land som kan ta imot deres daglige eksport på én til fem millioner fat olje i 2020.

Det er også dårlig nytt for skipsredere som John Fredriksen, som gjennom Frontline (FRO) kontrollerer en av verdens største flåter av oljetankere.

860 skipninger kan forsvinne
USA er verdens største oljeforbruker og i 2005 importerte landet 60 prosent - 12 millioner fat per dag - av oljen. I 2011 var importandelen falt til 47 prosent - 8,8 millioner - av det totale forbruket.

I et høyproduksjonsscenario vil skiferolje-revolusjonen gi fem millioner fat olje per dag i 2020. Da vil oljeimporten kunne falle fra 6,6 millioner fat i 2011 til skarve 2,2 millioner fat om åtte år. Det utgjør hele 860 skipninger av såkalte vlcc-tankere (very large crude carrier) med lastekapasitet på to millioner fat.

Selv i et lavproduksjonsscenario hvor skiferoljeproduksjonen kun bidrar med to millioner fat per dag, mener Saltvedt at det vil føre til 160 færre skipninger i 2020 i forhold til nivået i 2011.

"Den uventede raske utviklingen av amerikansk skiferoljereserver burde definitivt skru på varsellysene for oljeeksportører og skipsredere som i dag tilbyr og transporterer sin råolje til det amerikanske markedet", skriver Saltvedt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.