- Det ble som med han som kjøpte «Skrik» - jeg bare måtte ha den!

På Storo i Oslo står en unik bil og venter på å bli hentet av sin nye eier. I Stavanger sitter Rune B. Vik og venter på å hente sitt nye smykke av en bil, og med en prislapp på 4,3 millioner kroner sikkert et av de dyreste bilkjøpene i Norge i år.

Supersportsbilen Lexus LFA er nemlig håndlaget i 500 eksemplarer, hvorav kun 40 er solgt til Europa.

 

Tvangssalg
»Vi er stolte av å være det eneste landet i Norden som har solgt en LFA» heter det i en pressemelding fra Lexus Norge, og skal vi tro kunden så var det han som oppførte seg som en bilselger i den prosessen.

- Jeg måtte tvinge dem til å selge meg denne. Selgeren gjorde alt han kunne for at jeg ikke skulle kjøpe, sier Vik til DN.no, og innrømmer at han fikk en besettelse da han så bilen første gang i 2005.

- Jeg tenkte at om jeg skal ha noe veldig spesielt i fremtiden, så blir det denne, sier Vik. Med 30 års erf#229 fra oljebransjen sitter han nå i ledelsen i en oljeservicebedrift basert i Stavanger.

I 2008 ble det bestemt at bilen skulle i produksjon, og fire år etter kan Vik hente bilen sin for å kjøre den hjem til Stavanger i midten av mai.

 

Anti-japansk
Lexus ble i Autoindex i år kåret til bilmerket med de mest fornøyde kundene. Det virker også som de har den mest fornøyde kunden.

Med jobb i oljebransjen møtte Vik på 90-tallet mange amerikanere som som absolutt skulle ha Lexus, en fascinasjon han ikke skjønte.

- Jeg var anti-japansk når det gjaldt bil inntil 2001. Da hadde jeg ikke råd til tyske og italienske biler lenger, og var lei av verkstedbesøk og dårlig kundeoppfølging, sier Vik.

Dermed endte han opp med en Lexus IS200, og måtte bite i seg skepsisen. Siden den gang har han eid åtte-ni Lexuser.

- Så dette blir en museumsgjenstand?

- Det er ikke noe investeringsobjekt, den skal kjøres til å begynne med, men hadde jeg kunnet, skulle jeg satt den i stua, sier Vik.

 

Et ikke ubetydelig antall hestekrefter, og et ikke ubetydelig CO2-utslipp gjør at omkring 1,85 millioner av kjøpesummen ender hos den norske stat.

- Du er glad i å betale bilavgifter?

- Nå har jeg jo betalt CO2-avgift for de neste ti generasjoner. Og det er litt tragisk at den er skattelagt etter hvor mye den slipper ut per kilometer. Denne kommer ikke til å kjøres så mye, så den blir vel mer miljøvennlig enn en hybridbil, sier Rune Vik.

Skreddersydd, men lav
Lexus LFA skreddersys etter kundens ønsker, og Vik valgte lakkfargen Pearl Grey, mens interiøret er i klassisk sort, med blå sømmer.

Under panseret sitter det en V10-motor på 4,8 liter som yter 560 hestekrefter og 480 newtonmeter i dreiemoment. Presser man gasspedalen i bunn, åpenbares en Formel-1-hylende lyd, rødmerkingen på turtelleren starter ikke før ved 9000 omdreininger. Etter 3,7 sekunder viser speedometeret 100 km/t, og bilen gir seg ikke før toppfarten er nådd på 325 km/t. For å holde noe slik på veien, må høyden på bilen nødvendigvis ikke overdrives, noe som bekymrer den nye bileieren.

- Hvordan skal jeg komme meg over Storokrysset med alle trikkeskinner og det kaoset som er der? Men det største problemet er alle fartshumpene i Stavanger. Bilen har 11 centimeter bakkekl#229, og fartsdumpene skal være maks 10 centimeter høye. Men jeg har kontrollmålt, og mange av dem er 11+ eller 12, sier Vik.

Store bilder: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.