- Når jeg sitter med en slik pc i fanget, så opplever jeg ikke at det er et forringet produkt på noen som helst måte, sier daglig leder Petter Aaland i nettbutikken PS til DN.no.

PS.no, som er en av de største forhandlerne på nett i Norge, kan rapportere om et salg over all forventning av de små bærbare pc-ene som kalles ”netbooks”. Faktisk er annenhver pc som selges av PS en mini-pc.

- Jeg angrer ikke et sekund på at vi valgte å satse på disse produktene, sier Aaland, som la inn forhåndsbestilling på mini-pc-ene allerede i april.

Sommerens nest største hype
De små bærbare pc-ene må kunne karakteriseres som sommerens nest største hype, etter Apples Iphone. Aviser og nettsteder har omtalt og testet pc-ene, og nå har interessen blant forbrukerne begynt å melde seg. Det har også konkurrenten Komplett erfart.

- Det er et litt snevrere marked for disse pc-ene, men vi har solgt utrolig bra. I forrige uke tok vi inn et stort parti av Asus sin E-serie. De er vi helt tomme for nå, sier salgssjef Bjørn Henning Rørvik i Komplett.

Også de store elektronikkjedene som Expert og Elkjøp har valgt å satse på at kundene vil kjøpe de billige, lette og små bærbare pc-ene.

- Vi begynte å selge disse i begynnelsen av august. Vi har annonsert dem én gang, og nå ser vi at salget begynner å røre på seg. Så mye at vi har gått tom på lageret, faktisk, sier kommunikasjonsdirektør Philip Straumsheim i Expert-kjeden.

 
- Definitivt en suksess
Asus var tidligst ute og lanserte E-konseptet. Før E-serien ble tilgjengelig, var imidlertid konkurrentene raskt på banen. Acer kom med Aspire One, den taiwanske produsenten MSI lanserte MSI Wind og HP kom med sin MiniNote. Flere andre produsenter har kommet med tilsvarende produkter den siste tiden.

- Markedet for mini pc-ene kommer til å utvikle seg på samme måten som markedet for tradisjonelle bærbare pc-er. Konkurransen vil bidra til å presse prisene, samtidig som det blir viktig å ha de beste spesifikasjonene, sier senioranalytiker Eszter Morvay i analyseselskapet IDC til DN.no.

IDC publiserte torsdag en fersk rapport som tar for seg markedet for disse pc-ene. Når det gjelder det norske markedet spår IDC en vekst på 18 prosent i salget av bærbare pc-er. Og de ser for seg en eksplosiv vekst i salget av de minste og billigste bærbare pc-ene.

- Vi kan definitivt si at mini pc-ene har vært en suksess i Europa. Asus har sendt ut 500 000 pc-er i andre kvartal, og vi ser at konkurrentene nå kommer på banen for fullt. Når det gjelder det norske markedet, tror vi at halvparten av alle ultraportable pc-er som selges, vil være en mini-pc i 2008, sier Morvay.

Fulle ordrebøker
Analyseselskapene er enige når det gjelder spådommen om solid vekst i mini-pc-markedet. Ifølge Gartner vil det selges 5,2 millioner enheter over hele verden i år. Selskapet spår at tallet vil øke kraftig i tiden framover – i 2012 tror analytikerne det vil selges 50 millioner mini pc-er globalt.

Og skal vi tro analytikerne, vil en god del av disse pc-ene selges i Norge. Allerede nå rapporterer Acers avdeling i Norge om full ordrebok etter første runde med salg av sin Aspire One.  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.