Barcelona: Lars-Erik Årøy sikter selvfølgelig til alle tilbakekallingene fra Toyota den siste tiden.

- Vi har kontroll på dette problemet, men dette er ikke en standard som vi er fornøyde med, sier den norske Toyota-sjefen foran norske biljournalister på prøvekjøring av den nye Auris i Spania.

Daglig krigsråd
- Vi har sittet i krigsråd på daglig basis den siste tiden, sier Årøy, og det er kanskje ikke underlig ettersom problemene har stått i kø.

Først kilte gummimattene seg fast og la seg over gasspedalen, deretter ble det kjent at gasspedalen på en rekke modeller kunne henge seg opp av seg selv. Toyota Norge har nå kommet frem til at det dreier seg om 23.000 biler her til lands. Alle bilene må inn til verksted og det skal monteres en ny del som hindrer friksjon som kan føre til at gasspedalen henger seg opp. Utbedringene har startet hos Toyota-forhandlerne.

Så kom det frem at den nye Priusen under enkelte forhold hadde bremseproblemer. I Norge dreier det seg om 1.500 kundebiler, som har blitt kalt inn, og også her har utbedringene, som består av en software-oppgradering, startet. Toyota sier de er ferdige med 25 prosent av de aktuelle bilene.

Frykter selvtilfredshet
Toyota har lenge vært kjent for sin kvalitet, og har noen av bil-Norges mest fornøyde kunder. Årøy har internt fokusert på at dette ikke skal bli noen hvilepute.

- Også før denne krisen har vi jobbet mye med at vi i organisasjonen ikke skal bli selvtilfredse, sier Årøy til DN.no, og poengterer at krisen har vist at dette er ekstremt viktig.

At Toyota er kjent for driftssikkerhet og god kvalitet, er en vedtatt sannhet blant folk flest. Samtidig har Toyota-organisasjonen vært flinke til å underbygge dette.

- Det er bedre å gi kunden mer enn han forventer, sier Årøy. Han sikter både til forhandlerapparatet og til Toyotas eget goodwill-budsjett som er til for å sikre kundene at ting som normalt sett ikke hører under garantien, likevel i mange tilfeller blir utbedret for selskapets regning.

- Jeg er ikke i tvil om at dette har lønt seg opp gjennom tiden, sier Årøy.

Utvidet garanti?
I forbindelse med den siste tidens uroligheter har det kommet opp forslag om å utvide garantien for Toyotas biler. I Norge har Toyota tre års garanti på sine produkter.

- Vi ser i dag ikke noen store fordeler med å utvide garantien, sier Årøy, men fremholder at dette, basert på problemstatistikken, ikke hadde vært noe problem å innføre.

Uansett kan det se ut som Toyota overlever krisen her i Norge.

- Det rare er at salget ikke ser ut til å ha blitt påvirket i vesentlig grad. Vi selger det samme nå som for en måned siden, sier Årøy. Han tror likevel salget kan falle noe fordi fokuset i organisasjonen den siste tiden ikke har vært på salg, men på utbedringer av feil.

Lysere tider
Toyota-sjefen har satt som mål at problemene skal være håndtert innen tre måneder, men mange av forhandlerne sier en måned holder.

- Den nye Auris blir det viktigste for oss nå, sier Årøy.

Hittil i år har det blitt registrert 2.550 Toyota her i Norge, og med en markedsandel på nesten 18 prosent er de Norges største personbilmerke.

Internasjonalt er ikke Toyotas problemer et tilbakelagt kapitel. Onsdag skal toppsjefen Akio Toyoda vitne for kongressen i USA.

Les også: - Toyota forsøkte å unngå reparasjoner

<b>Toyota-sjef ber om unnskyldning</b>

Krever innsyn i Toyota-dokumenter

Følg med på DN.no for test av den nye Toyota Auris. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.