I dag offentliggjorde Tax Justice Network, et internasjonalt nettverk som jobber for global skatterettferdighet, listen over land med hemmelighold i finansnæringen, Financial Secrecy Index. Norge er i år med for første gang, og vi kommer dårligere ut enn både Sverige og Danmark (se faktaboks).

- Først og fremst er det overraskende at Norge kommer såpass dårlig ut. Norge har vært en av de mest uttalte landene i verden på at flere tiltak for åpenhet må på plass. Indeksen viser at det er lang vei fra den uttalte viljen til implementert lovverk, sier daglig leder i Tax Justice Networks norske avdeling, Sigrid Jacobsen til DN.no.

Med en hemmeligholdsprosent på 42, er Norges økonomi skjult i større grad enn både Danmark og Sverige, og vi er rangert som nummer 50 på listen.

Kritiserer olje – og Svalbard
I indeksen kritiseres Norge både for olje- og shippingindustrien. Skattelovgivningen i shippingindustrien, der det kun betales skatt på tonnasjen og ikke på inntektene, beskrives som kritikkverdig i rapporten.

Svalbard omtales som «Norges egen lavskatt-juridistiksjon» i rapporten. På Svalbard er selskapsskatten på 16 prosent, mens den i fastlands-Norge er 28 prosent.

Det John Fredriksen-eide oljeboringsselskapet Seadrill Norge blir trukket frem som eksempel i rapporten. Selskapet etablerte seg på Svalbard, og tjente 719 millioner kroner gjennom Svalbard-kontoret. Finansdepartementet vedtok i 2011 å innføre fastlandsskatt på all inntekt over 10 millioner kroner, og Seadrill stengte Svalbard-kontoret ikke lenge etter, i følge rapporten. Senere kom det også en baksmell fra skattemyndighetene på 1,5 milliarder.

Les mer om dette her:

Oljefondet kritiseres også for sitt datterselskap i Luxembourg, NBIM S.á.r.l, som forvalter fondets eiendomsinvesteringer i blant annet London. Statoils datterselskaper registrert i skatteparadiset Delaware, uten en eneste ansatt, kritiseres også for å bidra til hemmelighold.

Bøtelegger hemmelighold
- Både Danmark og Sverige stiller større krav til banker og finansinstitusjoner enn norske myndigheter. De har også innført EUs sparedirektiv, som sikrer åpenhet i banknæringen, sier Jacobsen.

Finanstilsynet i Sverige er villige til å bruke sterkere virkemidler når banker ikke i tilstrekkelig grad kjenner sine kunder. Nordea i Sverige fikk i april i år 30 millioner kroner i bot for mangelfull kundekontroll. Slike tiltak brukes ikke i Norge.

Hemmelighold i finansnæringen muliggjør skatteunndragelser og korrupsjon, og gjør innsidehandel vanskelig å oppdage.

- Det skaper også en urettferdig konkurransevridning i næringslivet, der selskapene som gjør det best er de som er flinkest på skattevridning, sier Jacobsen.

- Lite innsikt
- Hemmelighold innen finansnæringen er vanskelig å få på agendaen til politikere. Det kan tyde på lite innsikt i hvor stort problemet er. Svak oppslutning må også forstås som resultat av politiske prioriteringer, sier samfunnsøkonom og korrupsjonsforsker ved Universitetet i Bergen, Tina Søreide til dn.no.

Les også: - Flere amerikanske banker er avhengige av bortgjemte skattekroner

Hun mener det største problemet er at individer som bryter lovene reduserer risikoen for å bli ansvarliggjort for lovbruddene, mens de tjener på at andre følger spillereglene.

Norge står for 0,67 prosent av verdens finansnæring. Med en score på 42 er vi ikke regnet som et skatteparadis. Likevel bemerkes det i rapporten at Norge har en lang vei å gå for å få bukt med hemmeligholdet i landet, og vi er «under middels» når det kommer til åpenhet i finansnæringen.

- Norge er en liten, åpen økonomi og norsk næringslivs komparative fortrinn ligger i å følge spillereglene. Mange norske aktører er involvert i lovbrudd, men generelt har vi "lavere kompetanse på lovbrudd" enn mange andre land, sier hun.

Dette kritiseres Norge for i rapporten:

  • Norge har ikke tilstrekkelige begrensninger på hemmelighold i banksektoren.
  • Norge har ikke lovgivning som regulerer hvordan man skal forholde seg til utenlandske truster.
  • Norge offentliggjør og/eller hindrer kun delvis truster og private stiftelser.
  • Norge oppbevarer ikke selskapers eierskap i offentlige registre.
  • Norge krever ikke at selskapers eierskap er tilgjengelig på internett.
  • Norge har enda ikke implementert land-for-land-rapportering. Det er likevel en post i statsbudsjettet som enda ikke er vedtatt.
  • Norge krever kun delvis at folk rapporterer betalinger til utenlandske konti til skattemyndighetene.
  • Norge følger kun delvis FATFs anbefalinger om internasjonale standarder for å bekjempe hvitvasking.
  • Norge er ikke medlem i EUs sparedirektiv.
  • Norge samarbeider kun delvis med andre land når det kommer til hvitvasking og andre kriminelle forhold.

Kunne sett annerledes ut
- Jeg tror det er to hovedårsaker til at Norge kommer dårligere ut enn våre naboland, sier Marianne Marthinsen (Ap) i finanskomiteen på Stortinget.

- Det ene er at vi ikke enda har implementert EUs sparedirektiv, noe jeg mener vi snart bør gjøre. Det har ennå ikke blitt gjort fordi saken fortsatt er til revisjon i EU, sier hun.

Land-for-land-rapportering innebærer at selskaper må rapportere til myndighetene om utbetalinger de gjør i land der de driver sin virksomhet.

- Hvis EU-direktivet og land-til-land-rapportering hadde vært implementert i Norge, ville nok rapporten sett annerledes ut. EU-landene har allerede implementert LLR-ordningen, og det ligger også i vårt statsbudsjett, men er enda ikke vedtatt i Norge.

Score = hemmeligholdsscore
Prosent = hemmelighold i prosent
Vekt = Finansnæringens andel av verdens samlede finansnæring





Les mer om dette på DN.no:
- En forsvinnende liten del av de svarte pengene oppdages
Her hvitvasker staten penger
Den svarte økonomien: - Vi blir hengende etter i kampen
Hemmelig USA-jakt etter norske skattebedragere
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.