Analysesjef og oljeservice-analytiker Andreas Stubsrud i Pareto Securitiers innledet dagens olje- og offshoreseminar med å peke på et massivt behov for å fornye verdensflåten av oppjekkbare rigger.

Av totalt 225 enheter i vannet idag, er mer enn 40 prosent eldre enn 25 år, ifølge ham.

- Vi trenger flere oppjekkbare rigger (jack-ups), og dagratene vil stige, sier Stubsrud.

Av totalt 93 enheter i bestilling har allerede 27 sikret seg kontrakter. Ytterligere seks enheter er sterkt forsinket og hvorvidt de noensinne vil bli levert er usikkert, ifølge Pareto.

Meglerhuset peker på at vestlige riggselskaper har fullstendig stengt ned bestillingene av oppjekkbare rigger.

"Mange av disse aktørene har typisk kontrakter klare eller vil benytte dem i regioner som av politiske eller geografiske grunner ikke er dekket av de tradisjonelle spillerne. Som følge av dette er det effektiv tilbudet av nye enheter i årene som kommer, betydelig lavere enn hva det kan se ut som", heter det i meglerhusets Rig Quarterly-rapport som ble publisert denne uken.

Dette synet ble også presentert av toppsjef og Prospector Offshore Drilling-gründer William W. Rose tirsdag.

- Det langsiktige tilbudet er ikke hva det ser ut som, sier Rose.

Av en flåte på i alt 481 ulike enheter er også den totale flåten av konkurransedyktige enheter på bare 219 enheter, mener han.

- Vi kan diskutere antallet, det kan like godt være 300, men uansett hvordan man regner er det ikke i nærheten av å erstatte den flåten som må forsvinne fra markedet i årene som kommer, sier toppsjefen.

Prospector har seks høyspesifiserte oppjekkbare rigger (HS/HE) beregnet på harde farvann i bestilling. Den første enheten ble sjøsatt 20. august, og enhet nummer to ventes sjøsatt i oktober. Rose ser fortsatt høye nivåer for ratene fremover.

- Det er vanskelig å argumentere for lavere rater enn 215.-225.000 dollar dagen i HS/HE-markedet i Nordsjøen, sier han.

Prospector er heller ikke bekymret for finansieringen, og ser på både obligasjon- og bankfinansiering. Selskapet har også eksportfinansiering tilgjengelig.

- Obligasjonsmarkedet ser svært attraktivt ut akkurat nå, sier Prospector-sjefen.

Selskapet betaler ti prosent av en gjennomsnittskostnad på 192 millioner dollar ved Dalai-verftet i Kina ved bestilling, og kun én prosent i forkant ved SWS-verftet i Singapore, der riggene har en gjennomsnittskostnad på 203 millioner dollar. Resten forfaller ved levering.

- Vi ser på både obligasjon-og bankfinansiering, og vi har eksportfinansieringsmuligheter tilgjengelige.

<b>- Er økonomien for sterk, er fremtiden for lys?</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.