- Både i 1999 og i 2008 reduserte vi avansen. I 1999 tilsvarende 56 millioner 1999-kroner og med 22 millioner i 2008, sier leder for kommunikasjon i Vinmonopolet Halvor Bing Lorentzen.

DN.no Vinguiden kunne fredag ettermiddag melde at Vinmonopolet øker avansen sin med i snitt 80 øre noe som fører til økte inntekter på noe over 50 millioner kroner, noe norske kunder av Vinmonopolet finansierer ved sine vin- og brennevinskjøp.

Les mer: Polet velter 50 millioner kroner over på kundene.

- Vi ser at vi i budsjettet for 2010 legger opp til en forsiktig volumøkning på polet. Samtidig regner vi med økte kostnader på lønninger og ikke minst til pensjonskostnader. Men også andre kostnader øker i takt med ellers i samfunnet, sier Bing Lorentzen.

- Hva betyr dette egentlig?

- Det betyr at vi tror nordmenn i år vil legge igjen mindre penger i hver flaske vin de handler samtidig som det blir solgt mindre brennevin. Skal vi da dekke våre økte kostnader må vi øke avansen vår.

- Så pengene skal ikke gå til blant annet økte IT-kostnader?

- Jo, det også, det er en del av det hele, men spesielt økte pensjoner er viktig i denne sammenhengen.

- Vi kan sette ned avansen igjen om vi ser behov for det som vi gjorde i 1999 og i 2008. Vi er ikke ute etter å tjene mest mulig penger. Det er ikke vår oppgave, sier Halvor Bing Lorentzen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.