Har du mye å gjøre på jobben, er det lett å forskyve, nedprioritere eller helt glemme å ta lunsjpause. Men i stedet for å spise lunsjen ved pc-en eller sjekke mail på mobilen samtidig, bør du utnytte pausen maksimalt, råder Forbes.

1. Planlegg lunsjen.
Ikke legg et møte eller avtal en telefonsamtale rett etter lunsjpausen. Da blir du mer stresset.

2. Husk at det skal være en ordentlig pause.
Hvis du svarer på mail samtidig som du sluker en brødblings, regnes det ikke som en pause.

3. Kom deg vekk fra pulten/kontoret.
Du får mer ut av arbeidstiden hvis du ikke sitter hele dagen, lenket til skivebordsstolen. Bare å gå til et annet rom eller kantinen hjelper. Det beste er å få tid til å gå ut og trekke litt luft også, samt strekke på beina. Da kommer du tilbake med mer energi.

4. Spis!
Dropper du lunsj, ender du i stedet opp med hodepine og konsentrasjonsproblemer senere på dagen.

5. Nyt maten og skjem bort deg selv.
Spis mat du har lyst på, slik at du kan glede deg til lunsjen.

6. Utnytt halvtimen din.
Bruk gjerne lunsjpausen enkelte dager på å gjøre noen ærend du ikke rekker før eller etter jobb. Gå på posten eller til banken, så får du litt frisk luft også. Men husk at du også skal ha litt tid til å slappe av og spise.

7. Bli bedre kjent med kollegene dine.
Ikke snakk bare jobb i lunsjen, men bli bedre kjent med hvem kollegene dine er også på privaten.

8. Sosialisér med vennene dine.
Har du en venn som jobber i nærheten, spis lunsj med ham/henne en gang iblant. Men ikke bruk for lang tid på lunsjen.

9. Gi beskjed om hvor du lunsjer.
Hvis sjefen eller kollegene trenger å få tak i deg, vet de hvor du befinner deg. Da slapper også du bedre av.

10. Finn nye måter å forny energien din på.
Gå en tur og få frisk luft, eller meditér i 10 minutter og ta litt tid for deg selv.

11. Nettverk!
Plei kontaktene dine eller skap nye kontakter. Lunsjpausen er en perfekt unnskyldning for å møtes eller bare ringes for å høre hvordan det går.

12. Bryt lunsjvanene dine.
Spiser du hver dag på det samme stedet, spiser med de samme kollegene eller alltid gjør private ærender, så prøv å bryte vanene dine. Da får du mer ut av pausen.

13. Gi øynene dine en pause.
Unngå å sitte å stirre på pc-skjermen når du tar lunsj.

14. Dropp for lange og for korte pauser.
Bruk den tiden du har, verken mer eller mindre. Kollegene legger fort merke til det hvis du blir lenge borte fra plassen din.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.