Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
POP BILDEDELINGSTJENESTE. Instagram. Foto: Johannes Worsøe Berg
POP BILDEDELINGSTJENESTE. Instagram. Foto: Johannes Worsøe Berg les mer

Sosiale medier

Kan tjene 100.000 på ett bilde på Instagram

Instagram-stjernene håver inn penger.

Opptil 100.000 kroner kan svenske Instagram-stjerner tjene, bare ved å publisere et bilde på det populære sosiale nettverket Instagram. Det viser en undersøkelse fra Digitalpodden, skriver DI.se.

I dag bruker nemlig store selskaper Instagram for å bygge opp merkevaren sin og drive salget til nye høyder.

I takt med at stadig flere oppdager Instagram som markedsføringskanal åpner det også en ny inntektskanal for bloggere, moteprofiler og andre med mange Instagram-følgere. For noen måneder siden startet medieselskapet Splay en automatisert tjeneste under varemerket Gosnap, der bedrifter kan booke inn reklamekampanjer med nordiske Instagram-stjerner.

Stort gjennomslag

Splay-sjef Vigor Sörman sier til DI.se at foretakene pleier å betale mellom fem og ti øre per følger man når.

- Kostnaden er omtrent som for TV-reklame, men vi mener at gjennomslaget er mye større. Yngre forbrukere hater kjøpt reklame, men de har ingenting imot å få tips om gode produkter og tjenester fra noen de har tillit til - som noen de følger på Instagram, sier Sörman.

Det kan bety kjappe penger for Instagram-stjernene: Å ta et bilde og legge det ut på Instagram tar ikke lang tid, men for de største stjernene med hundretusenvis av følgere genererer det kjempesummer.

Stjernene er imidlertid nøye med hvilke jobber de takker ja til:

- De vil ikke ødelegge sin personlige merkevare ved å spamme følgerne med uinteressant og kjøpt materiale. Derfor sier de nei til alle tilbud som ikke føles ok, sier Vigor Sörman.

1,6 millioner følgere

Andrea Brataas fra Bærum er en av Norges store Instagram-stjerner. I dag har hun 1,6 millioner følgere på Instagram, der hun blant annet legger ut motebilder som inspirerer henne. 

For et år siden la hun ut et bilde av en klokke fra Daniel Wellington. Det resulterte i at klokkeprodusentens nettbutikk fikk så massiv trafikk at den kræsjet, skrev Aftenposten i sommer.

Les også: Lær av Petter Stordalens Instagram-suksess

#Instagram: Nå kommer reklamen

Følg Bisbuzz på Facebook

  • Morsomme, nyttige og engasjerende saker fra Dagens Næringslivs verden - rett i feeden din.
  • Del dine beste leseopplevelser med venner.

Alt du trenger å gjøre er å trykke «Like» på Bisbuzz-siden vår på Facebook.

Bisbuzz Sosiale medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.