Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

REISEVANT: Cecilie Thunem-Saanum er ekspert på kommunikasjon og tidsbruk. FOTO: Anne Elisabeth Næss
REISEVANT: Cecilie Thunem-Saanum er ekspert på kommunikasjon og tidsbruk. FOTO: Anne Elisabeth Næss les mer

Arbeidsliv

6 tips til effektivt hjemmekontor i påsken

Landet stopper ikke opp selv om mange av oss drar på påskeferie. Her er triksene for deg som skal jobbe hjemmefra.

Tusenvis av nordmenn har allerede inntatt årets påskedestinasjon, men ikke alle har fri de inneklemte dagene mellom palmesøndag og skjærtorsdag.

Kanskje har du avtalt hjemmekontor, og er innkvartert på en hytte med både svigers og ungene?

Da kan det være lettere sagt enn gjort.

Cecilie Thunem-Saanum har spesialisert seg på tidsbruk og kommunikasjon og hjelper bedrifter over hele landet til å bli mer effektive og bedre til å kommunisere.

Hun er én av dem som tilbringer påskedager med laptopen i bagasjen, og har planen klar.

- Jeg skal på dagstur med familien til et feriehus ved sjøen og har gitt beskjed om at jeg må jobbe noen timer. Vi har da avtalt at jeg enten kan sitte ute i bobilen til svigers eller ved en pult i båthuset, forteller hun.

Avbryter oss selv

Selve utfordringen med å jobbe et annet sted enn arbeidsplassen, er fristelsen til å gjøre andre ting.

- Du legger gjerne merke til at kjøkkenet er skittent, at oppvaskmaskinen må tømmes eller at klesvasken burde blitt satt på. Men du kan også bli for komfortabel, sier Thunem-Saanum.

I en tidligere undersøkelse utført av bemanningsselskapet Centric, svarer tre av fire at de jobber mer effektivt på arbeidsplassen.

Unntaket er ifølge Thunem-Saanum, mellomledere og ledere.

- De blir såpass ofte avbrutt av andre på jobb at de faktisk jobber mer effektivt hjemme, hvor de «bare» blir avbrutt av seg selv.

1. Lag en tidsplan

For å komme tidlig i gang med arbeidsdagen bør du planlegge og sette deg mål, tipser hun.

- Lag faste tider for oppgavene. Bestem deg for når dagen skal starte og når du skal ta lunsjpause. «Oppvarming» er ekstra viktig ved hjemmekontor, så tillat deg selv å drikke kaffe og starte rolig med lette oppgaver som å svare på epost. Ha en tidsfrist for når du skal i gang med konsentrasjonsoppgaver. Gå ellers høyt ut fra start når du er mest uthvilt og fokusert.

Gi tydelig beskjed til omverdenen når du er «på» og tilgjengelig for henvendelser, fremfor å være litt tilgjengelig hele tiden og ender opp med å sjekke mobilen fra skisporet.

2. Finn en gulrot

For å gjøre det enda mindre fristende å sløse dagen bort på «ingenting», kan du gi deg selv en premie for å være effektiv.

Denne kan være nyttig eller hyggelig.

- Hvis jeg klarer å få unna alt jeg har på planen, så har jeg en gulrot klokken 14. Det kan være å dra på kafé med en venn, hente barna tidligere i barnehagen eller ta en tur på treningssenteret, sier Thunem-Saanum.

3. Velg arbeidsplass

Hvor du velger å jobbe, kan påvirke prestasjonen din mer enn du tror.

- Å sitte ved kjøkkenbordet kan raskt føre til at situasjonen blir for «hjemmekoselig», slik at du begynner å tenke på alt du burde ha gjort. Har du en krok du kan dedikere til arbeid, er det det aller beste, tipser tidsstyringseksperten.

Hun forklarer at dette er særlig viktig når du skal jobbe med oppgaver som krever høy konsentrasjon.

Står du overfor kreative eller lettere arbeidsoppgaver, kreves kanskje andre omgivelser enn kontorpulten:

- Sitter du på steder du ikke pleier å sitte, får du nye tanker og ser ting på en annen måte. Det kan for eksempel være å sitte i godstolen hvor du ellers alltid har fri, til å slå deg ned på en pute på stuegulvet.

Og er du på tur med flere personer, bør du for all del velge deg et sted hvor det er mulig å lukke døren.

4. Rutiner og kleskode

Kleskode er et undervurdert tips, mener Thunem-Saanum.

- Hva gjør det med ryggraden og holdningen din når du sitter i koseklær og tekopp foran peisen?, spør hun.

Du kan gjerne unne deg dette, så lenge du er klar over hva det kan gjøre med arbeidsprestasjonen.

- Vi er vanedyr. Kler du deg i arbeidsklær, kommer du lettere i jobbmodus. Skal jeg ha et kundemøte på telefon, vil jeg yte. Da tar jeg på meg skoene med høye hæler som jeg normalt ville gått med på kontoret eller stått på scenen i.

Du kan også bruke treningsklær eller annet som får deg til å føle deg sterk, rask og oppegående for å få samme effekten, tipser Thunem-Saanum.

- Men utslitte joggebukser og store ullsokker vil nesten alltid gjøre noe med evnen til å kommunisere og ha integritet. Kanskje bør disse spares til fritiden.

5. Avbrekk

På arbeidsplassen får du naturlige avbrekk ved at sidemannen snakker til deg, kollegene dine tar lunsj eller du kommer i prat med noen ved kaffemaskinen.

- En fare ved å jobbe hjemme, er at du glemmer avbrekkene dersom du er dypt konsentrert. Ta deg et glass vann, lag deg en kopp kaffe eller sett på en klesvask. Du trenger å reise deg for å nullstille deg og gi hodet en pause.

6. Avklar i forkant

Og sist, men ikke minst:

Informer personer rundt deg om når du må jobbe, og når du kan ha fri. Da slipper du å være den som er lite tilstedeværende, og dem du er sammen med blir ikke så skuffet når du drar frem PCen.

- Er du fraværende mens du jobber, kan du være mer tilstede før, etter og ved måltidene, minner Thunem-Saanum.

 

Les også: Imponér kollegene dine - lei en ny Patek Phillippe annenhver måned

Dette var de mest populære Finn-annonsene i 2014

Her koster en Big Mac mest - og minst i 2015

På dette polet oppstår trendene først  

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Bisbuzz Arbeidsmiljø Arbeidsmarkedet Karriere Arbeidsliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer