I helgen vant Lise Davidsen (28) fra Stokke i Vestfold hele tre priser under den verdenskjente tenoren Plácido Domingos «Operalia» i London, en av verdens mest prestisjefulle konkurranser. Financial Times skrev at hun «stjal showet» da hun gikk til topps i hovedkonkurransen, i tillegg til å vinne publikumsprisen og Birgit Nilsson-prisen. Hun er «the real deal», «sterk og teknisk feilfri», skriver avisen som var tilstede i Royal Opera House.

– Er du født sånn, eller blitt sånn?

– Blitt sånn. Garantert. I min familie er det ingen musikere, og jeg ble ikke født med opera på tv og Mozart på radioen. Men jeg er blitt oppfordret til å synge opp igjennom, og sunget på skolen, i kor, og sakte, men sikkert har det gått denne veien.

Lise Davidsen er nummer 22 av 30 i DNs sommerserie om unge talenter i bransjene Etterbørs følger. Du kan lese resten av serien her.

– Hva driver deg til å være god?

– Jeg har funnet ut at det er det her jeg vil drive med. Og for å gjøre det må man opprettholde og bli bedre hele tiden. Ta sangtimer og øve. Jeg jobber mot nye mål hver dag. Det kommer innenfra. Jeg vil at det jeg gjør skal være bra.

– Hvordan ble jobben din?

– Jeg har lyst til å jobbe frilans. Det er veldig spennende å reise rundt hvis jeg får mulighet til det – noe jeg har hatt. Det krever mer hvis man har tre barn og hus på landet. På en annen side kan man si at det året her har vært det første som frilans, så det har gitt seg selv litt. Jeg var ferdig med studiene ifjor og så det har egentlig bare blitt sånn. Tiden får vise hva som skjer. Men vet jo aldri når man får et fast tilbud.

– Operasjef i Oslo, Per Boye Hansen, sa allerede i vår at du er et av de største sangtalentene han har hørt noen gang. Hva tenker du om det?

– Det er et stort kompliment. En ting er å være frilans, men noe annet er å opprettholde nivået. Jeg håper jeg kan innfri ønskene og holde nivået, så jeg også er god om mange år.

– Hva er det mest spennende som skjer i din bransjen for tiden?

– Det er vanskelig å si, for det er mye produksjoner hele tiden. Det er alltid spennende. Man vet ikke hvordan neste sesong på Operaen blir. Jeg synes det er spennende at noe nytt skjer hele tiden, folk jobber med nye prosjekter og det er alltid noe nytt som skapes.

– Hvordan holder du deg oppdatert?

– Via sosiale medier, som alle andre. Det er en business hvor det er veldig mye rykter og mye som er vanskelig å vite hva som er sant. Det er mye halvinformasjon. Man vet aldri sikkert hvem som har fått en rolle før man har førstehåndsinformasjon. Ellers følger jeg sangere jeg liker.

Les også:Konsertmesteren

– Hvor mye tid bruker du på sosiale medier? Hvilke plattformer bruker du?

– Jeg bruker Facebook, Instagram og Twitter. Jeg er nok i kategorien «kikker» – dårlig til å opp­datere selv. Jeg prøver, men opp­daterer aldri daglig.

– Hva er ditt personlige mål?

– Å gjennomføre de oppgavene jeg har fått. Jeg har lyst til å utvikle meg og gjøre de oppgavene bra. Sånn at jeg ikke bare frilanser i ett til fem år, men kanskje 20 – at folk ønsker meg tilbake.

– Hva skal til for å bli god i din bransje?

– Beinhard jobbing, men også finne ut hva man har bruk for. Det er kanskje det vanskeligste, for det er så mange meninger. Mange mennesker vil hjelpe, men det er opp til hver enkelt å finne ut hvilken lærer og coach som funker. Man trenger noen hjelpere, personer som tror på en. For meg har det vært kjempeviktig. Ellers er man ganske alene som frilans.

Les også:På tå hev

– Hvor mye øving er det som ligger bak?

– Jeg øver hver dag. Hvis jeg har ferie øver jeg teknikk. Det blir som fotballspillere som tar seg en løpetur selv om man ikke har to treninger den dagen. Stemmen er muskler som må holdes ved like, men jeg står ikke og synger en hel dag. Det er også mye papirarbeid – pugge tekst, lære å uttale og masse arbeid rundt.

– Hva kan ledere gjøre for å bringe frem nye talenter?

– Det er mange operahus, som i Oslo, hvor de har praktikanter. Det fokuset er kjempebra. Ledere, operahus og festivaler må være flinke til å ha med de unge. Og at man følger med rundt på utdanningsinstitusjonene, hvem som er der og hva de gjør. En ting er å stå på øvingsrommet, men det å få prøve det i praksis i den ekte verden – teste ut sine egne nerver.

– Hva gleder du deg mest til i sommer?

– Jeg gleder meg veldig til de neste to ukene. Da er jeg litt hjemme i København, men så skal jeg hjem til familien i Stokke.

Les hele avisen

Eller les om superteam Aleksander og Thea i Try (26), kommentator Aksel Braanen Sterri(28), «Drittunge» (24) som gjør kometkarriere, artist Arshad Maimouni (21), Maria Navarro Skaranger (21) som har skrevet boken «Alle utlendinger har lukka gardiner», Sara Övinge(26) som er den yngste uteksaminerte fra diplomstudiet ved Musikkhøgskolen noensinne, gravejournalisten Anders Fjellberg (26), bloggeren Annette Haga (24), Christine Røde (24) som jobber i Facebook, ballettdanser Sofia Skjønneberg (21) artist Fay Wildhagen (21), regissør Henrik Martin Dahlsbakken (26) eller Mathias Fischer (22) som skriver kommentarer i BT.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.