I mai 2014 sto Christine Andrén sto på flyplassen i New York med to kofferter, uten å kjenne en levende sjel i byen.

– Jeg husker jeg følte meg både redd og modig og tenkte at «her skal jeg starte et nytt liv», sier hun.

Et år senere står Asker-kvinnen midt i kampen om det globale strømmemarkedet, som global merkevarekoordinator for verdens største strømmetjeneste, Spotify.

– Født sånn, eller blitt sånn?

– Litt begge deler. Interessen for merkevarer, design og kommunikasjon kom egentlig ikke så sterkt frem før jeg kom ut i arbeidslivet. Utdannelsen min er mer administrativt rettet, og jeg tror ikke at jeg egentlig visste hva jeg virkelig brenner for karrieremessig før jeg fikk prøve meg i det mer kreative territoriet gjennom Spotify.

Christine Andrén er nummer 29 av 30 i DNs sommerserie om unge talenter i bransjene Etterbørs følger. Du kan lese resten av serien her.

– Hva driver deg?

– Å jobbe med flinke folk. Jeg jobber tett med designere, tekstforfattere og strateger som inspirerer meg. Konkurranse er også en stor drivkraft for meg. Det at store konkurrenter nylig har kommet på banen i strømmelandskapet, gjør jobben min utrolig spennende.

– Hvordan ble jobben din?

– Ved å være litt utradisjonell og frempå. Jeg har alltid vært fascinert av teknologiselskaper som spretter opp. Musikk og popkultur har alltid vært en interesse, så Spotify var drømmen. Derfor sendte jeg en åpen søknad direkte til daglig leder og ba om en mulighet til å vise hva jeg var god for. Tre måneder senere fikk jeg jobben i Spotify Norge. Etter å ha vært der i to år ønsket jeg nye utfordringer. Derfor søkte jeg internt på en stilling i «Brand & Creative»-teamet i New York. Her har jeg jobbet siden mai ifjor.

– Hvordan holder du deg oppdatert?

– Teamet vårt er vi veldig flinke på å dele informasjon og interessante artikler om det nyeste innenfor teknologi, markedsføring og design. Vi sender hverandre linker via chat hele tiden og diskuterer frem og tilbake.

– Hva er det mest spennende som skjer i din bransje nå?

– Oi, det skjer så mye som er spennende i denne bransjen for tiden! I Skandinavia har vi vært vant med strømming en god stund nå, men det at det er på vei til å bli standardformatet i resten av verden også er utrolig spennende. Mulighetene dataene om hvordan våre brukere konsumerer musikk gir oss, er nok det mest spennende vårt team jobber med for tiden. Vi utforsker hele tiden hvordan vi kan bruke data til å servere brukerne riktig innhold og kommunisere med dem på en måte som føles personlig og meningsfylt.

– Hvor mye tid bruker du på sosiale medier, og på hvilke plattformer?

– Sosiale medier er blitt viktigere for meg etter at jeg flyttet til New York. Jeg er ikke så aktiv på Facebook og Instagram selv, men er innom daglig for å holde meg oppdatert på hva som skjer hjemme. Jeg bruker nok Snapchat mest ettersom det føles mest personlig. Der kan jeg kommunisere med mine nærmeste uten å nødvendigvis måtte dele alt med alle.

– Hva er ditt personlige mål?

– Jeg har mange forskjellige mål, men de endrer seg hele tiden. Å fortsette å omgi meg med smarte og flinke folk jeg kan lære av er nok det viktigste for meg nå. Også har jeg lyst til å finne en ny hobby utenfor jobb som jeg kan koble av med. Tror det må bli noe aktivt.

– Hva skal til for å bli god i din bransje?

Å stole på instinktene dine og ikke være redd for å gjøre feil. Å være personlig engasjert i prosjektene man jobber med er også utrolig viktig for å få resultater man kan være stolt av.

– Hva gleder du deg mest til i sommer?

Jeg har allerede vært hjemme i Norge for å besøke familie og venner, så resten av sommeren blir det jobbing. Men jeg kan ikke klage. Sommerhelgene i denne byen byr på masse gøy.

Les hele avisen

Eller les om superteam Aleksander og Thea i Try (26), kommentator Aksel Braanen Sterri(28), «Drittunge» (24) som gjør kometkarriere, artist Arshad Maimouni (21), Maria Navarro Skaranger (21) som har skrevet boken «Alle utlendinger har lukka gardiner», Sara Övinge(26) som er den yngste uteksaminerte fra diplomstudiet ved Musikkhøgskolen noensinne, gravejournalisten Anders Fjellberg (26), bloggeren Annette Haga (24), Christine Røde (24) som jobber i Facebook, ballettdanser Sofia Skjønneberg (21) artist Fay Wildhagen (21), regissør Henrik Martin Dahlsbakken (26) eller Mathias Fischer (22) som skriver kommentarer i BT.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.