IBM lanserte på sin Lotusphere-konferanse i Orlanda denne uken en helt ny portal, www.lotuslive.com , hvor de samler alle sine "nettskybaserte" løsninger for e-post, samarbeid og webkonferanser.

Denne typen nettbaserte løsninger, «cloud computing» og «software-as-a-service» er en av de viktigste teknologitrendene akkurat nå, og noe også selskaper som Google og Microsoft satser mye på. Strategien går ut på å gi deg alt du trenger av pc-tjenester direkte i nettleseren. Dermed slipper brukerne å installere mange programmer, og bedriftene slipper å drifte disse systemene selv.

- Med LotusLive bringer vi 20 års erf#229 med samarbeidstjenester til nettskyen, sier IBMs Lotus-sjef Bob Picciano i en pressemelding.

Google leverer blant annet løsninger for e-post, kalender og kontorprogrammer som kjøres direkte i nettleseren, og også Microsoft satser i stadig større grad på nettleserbaserte løsninger.

Åpne standarder
LotusLive er basert på åpne standarder og skal være laget slik at tjenestene enkelt skal kunne integreres med løsninger fra andre selskaper. Ifølge IBM skal løsningen ha «click to cloud»-funksjonalitet som skal gjøre det lettere å knytte eksisterende applikasjoner som kjører på kundenes servere opp mot LotusLive-tjenestene.

Blant løsningene som nå blir tilgjengelig via LotusLive.com finner vi e-postløsningen LotusLive Notes, webkonferanseløsningen LotusLive Meetings og samarbeidsløsningene LotusLive Engage og LotusLive Connections.

Får drahjelp
IBM satser på å få drahjelp fra samarbeidspartnere, og har inngått avtaler med LinkedIn, Skype og Salesforce.com. Dette skal kunne gi LotusLive hele 400 millioner brukere fra starten av, ifølge IBM.

LinkedIn, en populær sosial nettverkstjeneste som setter profesjonelle brukere i forbindelse med hverandre, har planer om å koble sine tjenester opp mot LotusLive, Lotus Notes og Lotus Connections. SalesForce.com leverer nettbaserte løsninger for kundeoppfølging (CRM) og vil integrere dette opp mot LotusLive-tjenestene, mens Skype vil levere kommunikasjonsløsninger for tale og video.

IBM kjøpte opp programvareprodusenten Lotus i 1995, og har sammen med Microsoft vært blant de aller største aktørene innenfor e-post og samarbeidsløsninger. I det siste har imidlertid programvareløsninger som installeres lokalt på pc-en møtt stadig større konkurranse fra løsninger som kjøres direkte i nettleseren.

- Vi tror vår åpne, integrerte plattform dramatisk vil forenkle og forbedre måten bedrifter samhandler med sine partnere og kunder, sier Picciano.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.