- Selv om vi er tett på målsetningen vår, har vi bestemt oss for å utsette åpningen av Decathlons norske nettside til 2016, skriver Arnaud Duriez i den franske sportskjempen i en mail til DN.no.

Målsetningen var å åpne nettbutikken i Norge i år, men utsettelsen skyldes noen avklaringer som må gjøres med tollmlyndighetene, ifølge Duriez.

- Jeg vet ikke hvorfor de utsetter sin lansering, det kan man bare spekulere i.  Norge er ikke med i EU.  Kanskje har de plutselig oppdaget en eller annen tollbarriere, spør XXL-sjef Fredrik Steenbuch.

Les også: Kan få bot for «kanonpriser»

Satser på egne merker

Franske Decathlon er verdens største sportsutstyrskjede og solgte ifjor treningsprodukter for 8,2 milliarder euro eksklusiv moms. Rundt 60 prosent av omsetningen stammer fra land utenfor Frankrike, og kjeden satser både på nettet og med fysiske butikker. Nordens største sportsutstyrskjede XXL omsatte for 5,2 milliarder kroner ifjor, og vokste med 30 prosent mot Decathlons vekst på 10,6 prosent.

- Vi har konkurrert med Decathlons butikker i noen år i Sverige. De selger mange egenproduserte varer, og dette er varer få nordboere har et forhold til. På merkevarer er de ingen stor utfordring. Det kan kanskje ha sammenheng med at deres forretningsidé er å overta for leverandørene, det vil si selge sine egne varer fremfor de kjente merkene, sier XXL-sjef Fredrik Steenbuch.

Kan åpne butikker

Decathlon er allerede tilstede i 26 land, og Arnaud Duriez svarer gåtefullt at han håper kjeden også skal åpne egne utsalgssteder i Norge i tillegg til nettbutikk.

- Dechatlon er i mine øyne sportbransjens Lidl. Og hvordan det gikk i Norge, vet vi alle. Man kan undre om Dechatlon kommer med  butikker til Norge. Hvis de gjør det, blir jeg imponert over stayer-evnen, sa XXL-sjef Fredrik Steenbuch i august.

Les også: Kaller ny konkurrent sportbransjens Lidl

Vokser mer enn Sportamore

Tidligere i år passerte XXL svenske Stadium og ble Nordens største sportsutstyrskjede. De sterke tredjekvartalstallene som ble lagt frem i slutten av oktober viser at XXL også er i ferd med å bli Nordens størst netthandel for sportsprodukter. Økningen i nettsalget hos XXL i tredje kvartal var 68 prosent. Den største konkurrenten, den svenske nettbutikken Sportamore, vokste med 59 prosent.

Nettsalget til XXL utgjør nå 6,8 prosent av konsernets inntekter og aksjekursen har i skrivende stund steget med 8,5 prosent den siste måneden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.