Acta har i 2010 bygget om hele selskapet fra gulv til tak, og i år fortsetter finpussingen.

Med skakkjørt økonomi og alt annet enn godt omdømme, byttet Acta ifjor merkevarenavn til Finanshuset Acta, og la om hele forretningsmodellen.

Nå er selskapets eget mål at kunden skal tjene penger på en måte som kunden ser, forstår og har sammenfallende interesser av. Modellens viktigste brikke kalles Porteføljekonto. Der betaler kunden en fast forvaltningsavgift for rådgivningen, mens Acta som selskap sender alle belønninger for å velge det ene eller det andre produktet - såkalte kickbacks - tilbake til kunden.

Les også om Actas resultat fra fjerde kvartal som ble lagt frem i dag: Acta tjener penger igjen

Fornøyde kunder, høyere lønn
23 prosent av kundenes penger er nå plassert i Porteføljekonto, mens Actas mål er at 75 prosent skal være det innen 2014.

- Undersøkelser vi har gjort blant kundene våre, viser at kunder som bruker Porteføljekonto er mer fornøyd enn andre kunder, sier konsernsjef Geir Inge Solberg til DN.no.

Slike undersøkelser er trolig noe ikke minst rådgiverne i Acta nå følger nøye med på. Nytt av året er nemlig at en del av lønnen til den enkelte i selskapet knyttes direkte til hvorvidt kunden er tilfreds med rådgivningen eller ikke.

Dersom en rådgiver får bedre skår enn gjennomsnittet av rådgivere i selskapet, vanker det fem prosent ekstra i lønningsposen, og dersom man har dårligere skår enn snittet, blir det omvendt: Minus fem prosent i lønningsposen.

I bunn ligger det en fastlønn som for de fleste rådgiverne varierer mellom 300.000 og 400.000 kroner, opplyser selskapet.

- Nøytral provisjon
I tillegg vil den nye avlønningsmodellen gi rådgivere provisjon knyttet til hvor mye ny egenkaptial de henter inn i selskapet, samt midler til forvaltning, opplyser selskapet. De ønsker imidlertid ikke å gå inn i detaljene rundt dette.

- Det viktige for oss er at avlønningen er helt nøytral uansett hvilket produkt kunden plasserer pengene i, sier konsernsjef Solberg til DN.no.

Filosofien kommer også til uttrykk gjennom Finanshuset Actas nye slagord:

"Den beste investeringen vi kan gjøre, er den som er bra for deg".

- Kan kunden stole fullt og helt på det? Er det ingen ukjent hake for kunden?

- Det som er bra for kunden er at nå vet de hva de betaler for, og at nå er vi i samme båt som kunden. Vi har fått så mye godord fra kundene for den nye Porteføljekontoen at det er helt utrolig, svarer Solberg.

Les også:
Fem eldre damer tapte sparepengene på luksushotell
Rema 1000s riv ruskende gale regnestykke
- Noen har strukket strikken for langt
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.