Flere år med sterk vekst kan bli etterfulgt av innskrenkninger og tap, skriver Dagens Næringsliv.

Bransjeorganisasjonen Maritimt Forum er bekymret og ber myndighetene bidra med tiltak for å møte krisen, som forsterkes ved at oljeselskapene utsetter investeringsbeslutninger.

- Maritim næring er ekstremt syklisk, sier daglig leder Jørn Prangerød i Maritimt Forum til DN.

Han viser til at mange rederier er hardt rammet av nedgangen i økonomien og redusert verdenshandel.

Vil ta tid
- Det vil ta tid før rederier og oljeselskaper igjen våger å bestille varer og tjenester i samme omfang som de gjorde før krisen for snart halvannet år siden, sier han.

Skips- og offshoreverftene har økt verdiskapingen hvert år siden 2002, men i 2008 snudde det.

"Ekstremt"
- Aktørene i maritim industri er vant til at det svinger mye. Men nå er det ekstremt. I praksis opplever bransjen kontraheringsstopp, og utover i 2010 går ordrebøkene tomme i den landbaserte maritime industrien, sier Prangerød.

Hans skrekkscenario er at ordretørken fortsetter, og at bedriftene om et års tid må iverksette masseoppsigelser, samtidig som flere kan gå konkurs.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.