Tre dager før nyttår er det relativt rolig på Vinmonopolet på Aker Brygge. Brødrene Jørn Rossing og Trond Rossing er på polet for å handle inn til romjulens «herreaften». Til nyttår forteller Trond Rossing at det sannsynligvis blir en italiensk rødvin til kalkunen.

– Ikke champagne?

– Jo, selvfølgelig. Men det tar vi før maten. Eller etterpå.

Selv bruker han rundt 350–400 kroner på en champagneflaske til nyttår. Han innrømmer at han er sesongbasert når det kommer til vin.

– Det går mye hvitvin om sommeren, også er det mer rødvin om vinteren. Men så har jeg begynt å drikke mer hvitvin om vinteren også faktisk. Jeg synes det er friskt og godt.

Velger lysere

– Det nye av året er at det er rosévin og sider som har hatt størst vekst. I fjor var veksten høyest for hvitvin og musserende. Folk foretrekker stadig lysere og lettere, sier pressesjef Jens Nordahl ved Vinmonopolet.

Pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.
Pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet. (Foto: Per Thrana)

Rosévin er mest populært i tettbygde strøk og i de mellomstore byene i Oslofjord-området og langs kysten av Sør-Norge.

Frogner, Briskeby, CC Vest, Skøyen og Vinderen har hovedstadens mest rosévininteresserte kundekrets. Ved disse polene utgjør rosévin opp mot fem prosent av salget gjennom året. Minst interesse for rosévin er det på småsteder i Trøndelag og Nord-Norge der rosévinsalget står for under en prosent av den årlige omsetningen.

Et marked med moter

Nordahl understreker at vinmarkedet er et marked med moter. Trendene oppstår vanligvis i Oslo vest og Bærum, der man historisk har hatt en god tilgjengelighet. Så sprer drikketrendene seg videre utover landet.

– Klima og temperatur er viktige faktorer for hvorfor nordmenn velger de lyse og lette kategoriene. Dessuten er sunn livsstil en faktor til at man velger bort vin og brennevin med høyt alkoholinnhold, sukkerinnhold og kaloriinnhold, sier han.

Ifølge Nordahl er hvitvin muligens den varekategorien med klarest Oslo-vridning. På landsbasis står hvitvin for 22 prosent av salget.

– Hvitvin er mest populært på Frogner, Vinderen, Ullern, Majorstuen, Briskeby og Røa – dette er polene der hvitvin står for mer enn 30 prosent av salget.

Interessen for hvitvin er dessuten stor langs kyststripen fra Bærum i nord, gjennom Vestfold og ned til Kristiansand.

Musserende til nyttår

Ekspeditør Johnny Berg ved Vinmonopolet på Aker Brygge sier at det går mye i prosecco og champagne i oppløpet mot nyttår.

– Det går i champagne i alle prisklasser. Alt fra 250 kroner og oppover til 1000 kroner, alt etter hvor mye man vil feire. Færre raketter betyr dyrere champagne, sier han.

Selv om salgstallene for rødvin har gått ned de siste fem årene er det fortsatt mange som velger å ha noe rødt i glasset til julematen. Men de ser også at det går lyse viner som Riesling i julen.

Johnny Berg ved Vinmonopolet Aker Brygge Vinmonopolet selger mye musserende før nyttår.
Johnny Berg ved Vinmonopolet Aker Brygge Vinmonopolet selger mye musserende før nyttår. (Foto: Nicklas Knudsen)

– Nordmenn drikker jo rødvin til alt, også i julen. Vi har jo tradisjon på at det skal være kraftig rødvin til kraftig julemat. Så jeg vil kanskje ikke si at det er høytid for lyse og lette viner nå, men det går mer Riesling rundt jul enn hva man skulle tro, sier Berg.

Også de har opplevd en økning i lyse og lette viner som rosévin.

– Rosévin har tatt av hele året, som tidligere var et segment som solgte i mai og juni, sier han.

Les også:

Drikker mindre rødvin

Selv om rødvin har vært og fortsatt er den klart største kategorien, så har salget av rødvin falt de siste fem årene.

Salgstallene for 2017 viser en større nedgang for de tunge og mørke kategoriene. Nordahl tror nedgangen ender på rundt 0,9 prosent, rundt 700.000 liter ned fra i fjor.

– Vi vet at nordmenn elsker å reise til middelhavsland som Italia, Frankrike og Spania. Der utgjør rødvin en mindre andel, og man ser at man vel så ofte velger hvitvin og musserende til matretter. Man ser at folk er blitt eksponert for disse anbefalingene og blitt inspirert til også å velge lysere viner, sier Nordahl.

Rødvin er mest populært i store byer som Bergen, Trondheim og Tromsø der rødvin står for 55 prosent av salget. Mens hvitvin og musserende er særlig populært på vestkanten av Oslo, står rødvin for en større prosentandel av salget på østkanten og i resten av landet.

I Oslo ligger polene på Stovner, Grorud, Mortensrud og Alna svært nær landsgjennomsnittet som ligger på 50 prosent av salget.

Nedgang i vinsalget

– Vi kan dele året i to. I vinterhalvåret av 2017 hadde vi en uvanlig sterk nedgang i salget, mens det har vært en mer normal salgssituasjon med en svak vekst nå på slutten av det andre halvåret, sier Nordahl.

Han tror nedgangen i salget først og fremst skyldes tre faktorer. En fortsatt sterk økning i flytrafikken som gjør at nordmenn handler mer på taxfree, en økning i grensehandelen og en varm vinter.

– Vi hadde en rar vinter i 2017 med lite snø og elendige skiforhold. Min hypotese tatt veksten i flytrafikken i betraktning er at flere byttet hytteferien ut med utenlandsferie og storbyferie. Samtidig så vi at det var en økning i skjenket øl på byen, sier han.

Statistikken viser at antall solgte liter per innbygger i Oslo er høyere enn i andre fylker. På landsbasis ligger salget på 15 liter per hode, mens det i hovedstaden selges 20 liter per innbygger. I Østfold ligger salgstallet på ti liter per hode som har sammenheng med økt grensehandel. (Vilkår)

Meretes utvalgte: Slik blir du festens ultimate midtpunkt
Slik sablerer du en champagne.
02:41
Publisert: