- Innen få år vil aksjehandel ikke dreie seg om produktet, og trolig heller ikke pris, det kommer til å handle om markedsføring. Det er litt som melk, det er likt for alle, sier toppsjef og med-gründer Gijs Nagel i nettmegleren Degiro til DN onsdag.

Meglertoppen spår at innen fem år vil all aksjehandel være gratis, og inntjeningen vil komme fra annonsesalg, som Google.

- Det er planen, sier han.

Går for lavkost

Med markedets laveste priser har Degiro på kort tid presset én aktør ut og på under to år blitt nest største nettmeglere i det nederlandske privatmarkedet. Nå står Norge for tur.

Med løfter om priskutt på 75 prosent i snitt, byr nettmegleren opp til en utmatningskrig der de med lavest kostnader vinner. Det burde også vekke konkurrentene, som har sovet i timen, mener Nagel.

- De prøver å beskytte markedet sitt, og meglerne holder samme priser, sier toppsjefen.

Skalerer opp

Degiro ble etablert i Nederland i 2008 for profesjonelle investorer, og har det siste året ekspandert inn i 13 andre europeiske markeder også på det private markedet. Veksten sammenfaller med at det fra 2007 (mifid-reglene) ble mulig for europeiske finansforetak å tilby sine tjenester over landegrensene uten særgodkjennelse og apparat i hvert lokalmarked.

De fleste nettmeglerne ble etablert før dette, og har kostbare organisasjoner i hvert marked. Derfor vil de aldri være i stand til å tilby samme priser og overleve, forklarer Nagel, som selv sikter inn mot 25 prosent markedsandel i Europa.

- Det kommer til å endre seg fullstendig. Om få år vil det kun stå igjen fire aktører, som har en markedsandel på 80 prosent i privatmarkedet, i tillegg til gamle kundene i de etablerte bankene som aldri har besøkt andre meglere, sier han.

Tviler

Presseansvarlig Johanna Snickars i Nordens største nettmegler Nordnet tar trusselen med stoisk ro. Sålangt har Nordnet ikke merket noe til konkurransen fra Degiro hverken i Sverige eller Danmark.

Nordnet-sjef Anders Skar. Foto:
Nordnet-sjef Anders Skar. Foto: (Foto: Øyvind Elvsborg)

- Prissituasjonen er noe vi overvåker hele tiden uansett, sier Snickars til DN.

Nordnets Norgessjef Anders Skar mener den økte konkurransen er positivt for de private sparerne, men har i likhet med sin kollega merket Degiro mer i offentligheten enn i markedene. Han tror også det er mulig å holde på kundene på andre elementer enn pris, gjennom å tilby attraktive produkter og verktøy.

- Man må være konkurransedyktig på pris, men kurtasjen er allerede lav. Avgjørende for avkastningen er å gjøre de riktige investeringene, sier Skar til DN.

Børsen positiv

Kommunikasjonssjef Geir Harald Aase ved Oslo Børs opplyser at børsen jobber aktivt med å tiltrekke seg nye meglerhus, som generelt har en positiv effekt på handelen.

Geir Harald Aase, Oslo Børs. Foto: Øyvind Elvsborg
Geir Harald Aase, Oslo Børs. Foto: Øyvind Elvsborg (Foto: ¯yvind Elvsborg)

- Det handler om at de produktene vi har på Oslo Børs når flere. Dersom det er noen som retter seg mot småsparere synes vi det også er hyggelig å få med oss slike aktører, sier Aase til DN.

Styreleder Bengt Bangstad i Aksjonærforeningen, som representerer interessene til alle private aksjonærer i det norske verdipapirmarkedet, mener ingenting er bedre om konkurranse kan presse prisene enda lenger ned.

Bernt Bangstad, Aksjonærforeningen. Foto:
Bernt Bangstad, Aksjonærforeningen. Foto: (Foto: Per Thrana)

- Om bedre konkurranse kan innebære at sparene kan beholde mer av sin sparekapital selv, er det udelt positivt. Det har aldri vært billigere, enklere og sikrere å spare i aksjer enn i dag, og vi ønsker enhver innovasjon velkommen, sier Bangstad til DN.

Supermarginer

Degiro gir ingen regnskapstall for virksomheten, men toppsjefen opplyser at marginen er på 2-300 prosent, noe som har generert overskudd nær hvert år siden oppstarten.

Selskapets kostnader ligger på ett basispunkt (0,0001) per transaksjon, mens inntektene ligger på 2-3 basispunkter i tillegg til renteinntekter, som også inkluderer 1,25 prosent rente på marginkonto, ifølge gründeren.

Degiro trenger dermed også kun et "par tusen" kunder i hvert marked for å tjene penger, forklarer Nagel, som stort sett kun har hatt kostnader til å oversette nettsiden til norsk i Norge.

- Forelsket i eiendom

I Nederland fikk meglertoppen 4000 kunder på to dager da Degiro åpnet for privatinvestorer i 2013. Det tok den største nederlandske nettmegleren, Bigbank, to år å klare tilsvarende.

Sverige har til nå vært Degiros nest raskest voksende marked. Men, mens rundt én av fire svensker investerer i aksjer, er tallet én av ti i Norge.

- Nordmenn er forelsket i eiendom, og sparer mye. Som land og folk er det litt å gå på når det gjelder diversifisering, sier meglertoppen.

Degiro venter å utføre transaksjoner for 30 milliarder euro i 2015, samt å ha 3 milliarder euro under administrasjon, herunder deponeringer.

Les også:
Her er Røkkes tilbud til kreditorene
Norwegian skal ansette 100 nye piloter  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.