Totalt endte omsetningen i til sammen 200 alpinanlegg på 1,321 milliarder kroner denne sesongen. Det er en økning på 16 prosent målt mot omsetningsrekorden fra den snøfattige vinteren i fjor. Da endte heiskortsalget på 1,139 milliarder kroner.

– Dette er et solid byks. Økningen de foregående årene har ligget rundt fire-fem prosent, sier Camilla Sylling Clausen, generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening til DN.

Interesseorganisasjonen representerer de rundt 200 heisanleggene som utgjør 95 prosent av omsetningen fra heiskort i Norge. Skistar er den største aktøren og anleggene i Hemsedal og Trysil utgjør rundt en tredjedel av omsetningen av heiskort i Norge.

Økning i alle landsdeler

Det spesielle for denne sesongen var at omsetningen i både store og små anlegg i alle landsdeler økte. Vanligvis varierer dette og det er sjelden at Østlandet og Vestlandet viser lik utvikling på samme tid.

– Mindre anlegg har nå kunnet få penger på bok og flere ser at dugnadsinnsatsen gir lønn for strevet, sier Sylling Clausen.

Til tross for flere dårligere vintre har opprustingen av kunstsnøanleggene bidratt sterkt til at omsetningen av heiskort likevel har økt år for år de tre foregående vintrene. Denne vinteren var en rekordvinter, spesielt i sentrale strøk av Østlandet. De rike snømengdene gjorde sitt til at heiskortomsetningen gjorde et nytt byks. Ifølge beregningene til Alpinistenes Landsforening gir sesongen rundt syv millioner betalte skidager totalt.

– Det er avhengig av vær og føre, men selv i fjor vinter hvor det enkelte steder ikke hadde vært mindre snø på 80 år så klarte man likevel å øke heiskortomsetningen. Våre konkurrenter er andre aktiviteter når familier vurderer hva de skal gjøre. Det er lettere å velge alpinanlegg når snøen ligger tung på trærne og det åpenbart er gode forhold ute, sier Sylling Clausen.

Den tidlige vinteren ga kanonstart på vinteren mange steder. I midten av januar i år lå salget av heiskort på forsesongen nær 30 prosent over fjoråret. Men samtidig var påsken tidlig i år og det er en av faktorene som kan bidra til å begrense omsetningen.

– Med tidlig påske vet man ikke om luften går ut av ballongen og om det kommer folk i anleggene i april og mai. Men det viser seg at det gjorde det, sier Sylling Clausen.

Årets vinter bød på rekordføre, både i bakken og økonomisk.
Årets vinter bød på rekordføre, både i bakken og økonomisk. (Foto: Halvard Alvik/NTB Scanpix)

Sterk posisjon

Det svenske skikonsernet Skistar, som blant annet eier og drifter anleggene i Hemsedal og Trysil har hatt en rekordsesong. I Norge har de en markedsandel på nær en tredjedel av markedet.

Regnskapet for den ni måneder lange perioden fra september til mai ble offentliggjort onsdag morgen. Det viser at det børsnoterterte selskapet hadde en omsetning på 2,352 milliarder svenske kroner, en økning på 136 millioner – eller seks prosent fra året før.

I en pressemelding fra det børsnoterte svenske konsernet påpeker konsernsjef Mats Årjes at dette er det beste nimånedersresultatet i Skistars historie. Resultatet etter skatt økte med 66 millioner svenske kroner, 12 prosent, til 603 millioner i nimånedersperioden som innebærer hele vintersesongen.

Det svenske konsernet som eier og driver anlegg i både Norge, Sverige og Østerrike hadde sist sesong 5,8 millioner betalte skidager, en økning på syv prosent fra sesongen før. En betalt skidag tilsvarer en dag i anlegget med heiskort.

Nye investeringer

Vinteren var preget av en kald vinter og rike snømengder både i Mellom-Europa og Skandinavia. Det ga også en knallstart for mange skianlegg. Skistar hadde også på sine destinasjoner 517.000 overnattinger.

Nå planlegger selskapet investeringer for 300 millioner svenske kroner før neste sesong. Det dreier seg mest om modernisering og vedlikehold, men også det de kaller Skandinavias mest moderne stolheis i Sälen.

Flyplassen som bygges mellom Trysil og Sälen skal ifølge selskapet være klar til å ta imot gjester i desember 2019.

Det var spesielt første delen av vinteren som ga en knallstart for skianleggene. Det var tidlig påske denne vinteren, men trøkket ble opprettholdt ut sesongen.

Nettomsetningen for tredje kvartal (selskapet opererer med avvikende regnskapsår) økte med seks millioner svenske kroner. Resultat etter skatt minsket derimot med 24 millioner svenske kroner, ni prosent, mot året før.(Vilkår)

Jakter unike skiopplevelser med kajakk
Danielle Travers reiste fra Brooklyn til Finnmark for å oppleve en ny og unik skiopplevelse. Med kajakkåren i hendene jakter hun på usporet snø.
02:07 Min
Publisert: