– Vi undervurderte veksten. Vi kunne doblet produksjonen og likevel solgt ut, sier Øystein Halvorsen, markeds- og kategorisjef i Mammut Ajungilak as.

Han poengterer at de likevel har solgt dobbelt så mange skredsøkere som i fjor, men havnet i en situasjon der de ikke hadde flere skredsøkere av sin toppmodell til rundt 4700 kroner, å levere til kundene tidlig i sesongen. Nye leveringer har de nå klart å ordne opp i utover vinteren, men de gikk glipp av en del salg på forsesongen.

Vekst i markedet

Grunnen til at de ble tatt på sengen av etterspørselen var at den nye toppsøkeren deres er blitt anerkjent som markedsledende. Halvorsen går ikke ut med tall for årets salg, men sier de solgte rundt 5000 skredsøkere i Skandinavia i fjor. På verdensbasis cirka 50.000 søkere totalt.

– Fordelen for alle som jobber innenfor skred- og sikkerhetsutstyr er dette suget etter sikkerhetsutstyr og kunnskap i markedet. Vi ser også at skredkursene vi kjører fylles opp fortere. Det er enda større interesse enn tidligere. Det er nesten litt rart for vi hadde trodd at den skulle nådd toppen for noen år siden. Men randoneebølgen bare vokser, sier Halvorsen, som sier jentene nå også utgjør en vesentlig del av veksten i markedet. Halvorsen har sett at også konkurrentene på sikkerhetsutstyr også har en god vekst.

Gaute Nilsen daglig leder i Sportsnett ser en økt bevissthet blant kundene som kommer innom butikken som er spesialist på fjellsportutstyr.

– Folk er veldig bevisste, særlig når det gjelder skredsøker, stang og spade. Det er i hvert fall et minimum av det man bør ha. Men det er et økt fokus skredsekker også. Men det er særlig basispakker med søker, stang og spade det går veldig mange av, sier Nilsen.

Våren er høysesong for toppturer og april er måneden da flest fatale skredulykker skjer. Her kjører skredobservatør Torben Rognmo i NVE, som rapporterer til skredvarslingen Varsom.no ned fra Skitntind på telemarkutstyr.
Våren er høysesong for toppturer og april er måneden da flest fatale skredulykker skjer. Her kjører skredobservatør Torben Rognmo i NVE, som rapporterer til skredvarslingen Varsom.no ned fra Skitntind på telemarkutstyr. (Foto: Gunnar Lier)

Porsjonerer kjøp

Han forteller at det er trykk i butikken nå og at de merker at mange skal til fjells i påsken. Han sier at mange nye randoneekunder nok porsjonerer kjøpet sitt.

– De fleste kjøper nok skipakken først. Så forteller man om utstyr det er viktig å investere i. Men randopakker er dyrt i seg selv og da blir det dyrt å legge i fem tusen kroner ekstra for å få en skredpakke. De fleste velger nok å vente, men nå har en del fjelldestinasjoner skredutstyr til leie og mitt inntrykk er at en del leier der og heller tar investeringen senere, sier Nilsen.

Han mener kvaliteten på skredsøkerne har vært gode i langt tid, men at produsentene er blitt flinkere med brukervennligheten de siste årene.

– De er blitt enkle å bruke. Hele elektronikkbransjen generelt er blitt flinkere til å lage produkter man skjønner av seg selv. Det er fanget opp inn mot skredsøkerne slik at de ikke er superavanserte å bruke. De skal jo brukes i en stresset situasjon, sier Nilsen.(Vilkår)

Slik oppleves et snøskred
Skumle skredforhold over det meste av landet. Unngå dette.
01:23
Publisert: