Norsk Hydro går nå inn i en ny fase, preget av endret dynamikk i aluminiumsmarkedet, som konsernsjef Svein Richard Brandtzæg sterkt ønsker å være med på.

Det sier han til TDN Finans fredag.

- Hydro går jo over i en annen fase, i og med situasjonen i aluminium har endret seg ganske betydelig i løpet av det seneste halvåret. Det gjør at det blir veldig spennende i aluminium fremover, sier han.

LES OGSÅ: - Jeg kommer til å sitte til styret bærer meg ut

Da Hydro-sjefen opprinnelig leverte sin oppsigelse i juli, sa Brandtzæg at han søkte nye utfordringer, og at Yara International representerte nettopp dette. Nå har han imidlertid en annen oppfatning.

- For det første, er det fundamentale aluminiumsmarkedet mer lovende enn vi har sett på mange, mange år. Aluminium er det raskest voksende metallet i verden, noe som selvsagt er drevet av bilbransjen, sier han.

Spiser mye

Svein Richard Brandtzæg blir konsernsjef i Yara International. Foto:
Svein Richard Brandtzæg blir konsernsjef i Yara International. Foto: (Foto: Fredrik Bjerknes)

Brandtzæg viser særlig til verdens mest produserte bil i mange år, Ford F150, hvor den seneste utgaven har byttet over til karosseri av aluminium.

- Bare denne bilmodellen spiser opp like mye aluminium som hele produksjonen vår i Qatar, legger han til.

- En ser at aluminiumsprisen har kommet opp mellom 1.950 og 2.100 dollar pr tonn, og med rekordhøye premier. Vi har standard inngåtte premier som er tre eller fire ganger høyere det man har i en normalsituasjon. Dette viser at markedet er i en mye bedre balanse, for vår del. Det er faktisk et ganske stramt fysisk marked, sier Brandtzæg.

Han forteller om kunder som sliter med å få tak i metall, og at Hydro produserer for fullt ved enkelte produksjonslinjer uten at man klarer å møte all etterspørsel.

Qatar Petroleum og Hydros aluminiumsanlegg i Doha i Qatar. Hydro og Qatar Petroleum eier 50 prosent hver. Foto: Lise Åserud / Scanpix
Qatar Petroleum og Hydros aluminiumsanlegg i Doha i Qatar. Hydro og Qatar Petroleum eier 50 prosent hver. Foto: Lise Åserud / Scanpix (Foto: NTB scanpix)

Ingen store investeringer

Styrken i markedet illustreres også, ifølge Hydro-sjefen, av hvordan prisene holder seg høye til tross for at flere LME-varehus allerede har begynt å operere ut ifra de ventede regelendringene, som innebærer at varehusene må ta inn mer metall enn det sender ut hvis leveringskøen overstiger 50 dager.

- Likevel er det så stor etterspørsel i markedet at produktprisene holder seg oppe, sier han til TDN Finans.

Til tross for det svært lovende markedet forsikrer Brandtzæg om at Hydro ikke vil avvike fra den uttalte strategien om driftsforbedringer og kostnadskutt.

- Vi skal ikke slippe oss løs med store investeringer, men ha fullt fokus på kostnadsforbedringer, sier han.

Les mer:

- Jeg kommer til å sitte til styret bærer meg ut  

Brandtzæg fortsetter som toppsjef i Hydro

Yaras styreleder: - Jeg er skuffet

Les også:

Seadrill får mer juling på børsen

Frykten øker i raskt tempo i aksjemarkedet  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.