Funnene stammer fra en undersøkelse av engelske millennials. Dette er generasjonen unge mennesker født etter 1980.

Det strategiske rådgivningsbyrået L.E.K. Consulting står bak undersøkelsen, som er omtalt på nettstedet Advanced Television.

45 prosent av millennials uten familie, og 56 prosent av de som har barn, har i dag et betal-tv-abonnement.

Men 45 prosent av dem har allerede et strømmeabonnement, eller regner med å skaffe seg et i løpet av året som kommer.

Får ikke «gamle» tv-vaner

Av disse planlegger to tredjedeler å redusere summen de bruker på betal-tv.

Et sentralt funn er at denne generasjonen ikke følger i samme fotspor som tidligere generasjoner.

Tidligere har unge mennesker adoptert mer tradisjonelle tv-vaner etterhvert som de ble eldre, fikk egne barn og stiftet familie.

Vaner med smitteeffekt

Funnene peker i helt motsatt retning: At den unge generasjonens tv-vaner også smitter til eldre generasjoner.

- Funnene i vår undersøkelse er en vekker for de tradisjonelle medieaktørene om at endringene i brukervaner skjer raskere og er mer gjennomgripende enn de kanskje har trodd. Mange vil bli nødt til å tilpasse seg raskere til den nye konkurransesituasjonen som er under rask utvikling, sier Martin Pilkington til nettstedet Advanced Television.

Pilkington er sjef for L.E.K.s avdeling for media, underholdning og teknologi i Europa.

Flere blir «Cord-cutters»

«Cord-cutters» er det amerikanske navnet på husstander som helt dropper tradisjonelle, lineære tv-sendinger levert av kabelselskapene.

Andelen av totalmarkedet som ikke er betal-tv-kunder er dermed kommet opp i 24 prosent i USA.

I stedet abonnerer de på strømmetjenester som Netflix.

En ny undersøkelse fra Pew Reasearch Center viser at 15 prosent av alle voksne amerikanere nå har kuttet tråden til betal-tv, mens ytterligere ni prosent aldri har hatt et betal-tv abonnement.

Nesten mest overraskende er dette funnet: I gruppen som har droppet tv-abonnement og i stedet baserer seg på abonnement på strømmetjenester, har hele 42 prosent også kuttet ut tradisjonelt bredbånd. Disse baserer seg utelukkende på mobile bredbåndstjenester.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

Les også:

VG kvitter seg med firmabiler  

Al Jazeera stanser TV-sendinger i USA  

Fra PwC til TV 2 for å kutte dnPlus  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.